روش‌های اتو کردن لباس

اتو کشی

اتو کردن لباس ازجمله کارهایی است که در هر خانه‌ای کم‌وبیش انجام می‌شود و معمولاً افراد تجهیزات موردنیاز برای این کار را خریداری می‌نمایند. بسیاری از لباس‌ها برای آن‌که شکیل‌تر و زیباتر به نظر برسند، نیاز به اتو شدن دارند و اکثر افراد در زندگی روزمره‌ی خود بارها و بارها مجبور می‌شوند که این کار را در خانه انجام دهند. شاید تصور کنید که استفاده از اتو امری ساده و بسیار آسان است، اما لازم است بدانید که این عمل قوانین خاص خود را دارد و در صورت توجه نکردن به این قوانین، نه‌تنها لباس‌های شما به‌خوبی صاف نمی‌شوند که ممکن است آسیب ببیند و به‌طور کل غیرقابل استفاده شوند. همچنین رعایت نکات ایمنی به هنگام این کار اهمیت بسیار دارد تا آسیب‌های احتمالی به حداقل برسند و بدن شما دچار سوختگی در حین کار نگردد.

اتو کردن سبزه

تجهیزات موردنیاز برای اتو کردن لباس‌ها

میز اتو

در مرحله‌ی اول لازم است؛ تمام تجهیزات موردنیاز برای اتو کشیدن لباس‌ها را، پیش از روشن کردن اتو و داغ شدن آن مهیا کنید. شما برای این کار به یک میز اتو دارید که ابعاد مختلفی دارد و هرکسی با توجه به اولویت‌ها و نیازهای روزمره‌اش، میزی مناسب را خریداری می‌کند.

پارچه و آب

اگر قصد استفاده از بخار اتو را دارید، به مقداری آب جوشیده نیز نیازمندید که درون محفظه‌ی اتو ریخته و از بخار آن استفاده کنید. در کنار این‌ها شما به یک‌تکه پارچه‌ی کهنه و تمیز نیز نیازمندید که برای اتو کردن لباس‌های حساس از آن استفاده نموده و حرارت اتو را به‌صورت غیرمستقیم به لباس‌ها برسانید.

میز اتو

اتو کردن بر اساس نوع پارچه

قبل از اتو کردن لباس‌ها مطمئن شوید که اتو به درجه‌ی حرارت لازم رسیده است. اتوهای مختلف ممکن است به روش‌های مختلفی این حالت را نشان دهند. برخی از آن‌ها دارای چراغ‌هایی هستند که تغییر رنگ می‌دهند و برخی ممکن است با نشان دادن علامت خاصی آمادگی اتو را اطلاع دهند. در صوت نبودن هیچ‌یک از این علائم، به‌صورت دستی حرارت اتو را چک کنید و از داغ بودن آن اطمینان حاصل کنید.

انواع پارچه

اتو کردن لباس‌های کتان و پلی‌استر

در مورد پارچه‌های کتان و پلی‌استر لازم است، آن‌ها را  قبل از اتو شدن خیس و نمناک نمایید. اتو کردن این لباس‌ها به‌صورت خشک فایده‌ای ندارد و چروک‌های آن‌ها در این حالت باز نمی‌شود. برای اتو کشیدن این لباس‌ها می‌توانید، آن‌ها را بلافاصله بعد از شست‌وشو و قبل از آن‌که در خشک‌کن خشک شوند اتو کنید و یا از اسپری آب برای مرطوب کردن لباس‌ها استفاده نمایید.

اتوی کتان

اتو کردن لباس‌های ریون، لینن، ساتن و ابریشم

این پارچه‌ها بسیار ظریف و حساس هستند و ممکن است در اثر حرارت زیاد اتو آسیب ببینند و یا برق اتو بر روی آن‌ها باقی بماند و لباس شما برای همیشه غیرقابل استفاده شود. برای اتو کردن این لباس‌ها بهتر است، ابتدا لباس را پشت‌ورو نموده و بعد آن‌ها را با حرارت متناسب با جنس پارچه اتو کنید.

اتوی ابریشم

اتو کردن لباس‌های پشمی و توری

اگر قصد اتو کشیدن لباس‌های پشمی و توری را دارید، بهتر است از پارچه‌ای خیس  و مرطوب استفاده کنید و اتو را به‌طور مستقیم روی لباس نگذارید. این پارچه‌ها حساس‌تر از سایر پارچه‌ها هستند و حرارت مستقیم ممکن است باعث از بین رفتن بافت آن‌ها شود. به خاطر داشته باشید که قرار دادن پارچه‌ی خشک بر روی این لباس‌ها بی‌فایده است و پارچه‌ی موردنظر باید خیس و نمناک باشد.

اتوی لباس پشمی

اتو کردن قطعات مختلف لباس

اتو کردن بلوزهای یقه دار و پیراهن‌های مردانه

برای اتو کشیدن بلوزهای یقه دار از بالا شروع کنید و اول‌ازهمه یقه‌ی لباس را اتو کنید. بعد از صاف شدن یقه‌ی لباس از کناره‌های میز اتو کمک گرفته و به سراغ سرشانه‌ها بروید. وقتی یقه و سرشانه کاملاً صاف شدند، نوبت به آستین‌های لباس می‌رسد. آستین‌ها را اتوکرده و بعدازآن، از قسمت بالا رو به پایین بدنه‌ی پیراهن را اتو کنید تا درنهایت بلوزی صاف و بدون چروک داشته باشید.

اتوی بلوز

اتو کردن شلوارها

اتو کردن شلوارها را از کمر آغاز کرده و سپس به سراغ پاها بروید. اگر شلوارتان جیب دارد، جیب‌ها را بیرون کشیده و پارچه‌ی داخل جیب‌ها را نیز با اتو صاف کنید و گر شلوارتان فاقد جیب است، آن را روی میز اتو دراز کرده و بعد از اتو کردن کمر، قسمت پاها را از بالا به پایین اتو بکشید.

اتوی شلوار

اتو کردن دامن‌ها و پیراهن‌ها

اتو کشیدن دامن‌ها و پیراهن‌ها را نیز از قسمت بالا شروع کنید. اگر پیراهن شما یقه و آستین دارد همچون اتو کردن بلوزهای یقه دار عمل کنید و برای اتو کردن قسمت دامن، از میز اتو کمک بگیرید. بخش‌های مختلف آن را به‌صورت یک‌لایه روی میز اتو قرار داده و به‌خوبی صاف کنید و بعدازآن به سراغ قسمت بعدی بروید.

اتوی دامن

 اگر لباس‌های شما دارای دکمه هستند باید از لبه‌ی اتو استفاده کنید و دور دکمه‌ها را به‌خوبی صاف کنید. البته برخی دکمه‌ها بسیار حساس هستند و ممکن است در اثر نزدیک شدن حرارت آسیب ببینند. چنین لباس‌هایی را پشت و رو کرده و قسمت دکمه‌دار را از پشت اتو کنید. این مسئله در مورد لباس‌های دارای اکسسوری و تزئینات نیز صدق می‌کند. درنهایت لازم است بدانید که اتو کردن لباس‌ها نیازمند دقت و تمرکز فراوان است تا آسیب‌های احتمالی به حداقل برسند و بهترین نتیجه‌ی ممکن حاصل شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که اتو کشیدن لباس‌های خود را در مکانی امن و مناسب انجام دهید و هرگز اتو را به‌صورت روشن رها نکنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید