انواع لکه‌برهای خانگی

پاک کننده های خانگی

ما در زندگی روزمره با حوادث و اتفاقات مختلفی مواجه می‌شویم که هر یک ممکن است به لباس‌های ما، فرش‌ها، مبل‌ها، پرده‌ها و محیط پیرامون آسیب وارد کرده و موجب به وجود آمدن لکه‌های مختلف بر روی آن‌ها شوند. اما لازم است بدانید که مبارزه با این لکه‌ها، همواره کاری سخت و دشوار نیست و بعضاً داشتن آگاهی از کارکرد و خاصیت برخی مواد و متریال خانگی به ما کمک می‌کند که بدون نیاز به مواد شوینده و انواع لکه برهای شیمیایی و گران‌قیمت بتوانیم، لکه‌های مختلف را از بین ببریم. در این مطلب به معرفی انواع لکه برهای خانگی خواهیم پرداخت و شمارا با خواص منحصربه‌فرد هر یک از آن‌ها آشنا خواهیم نمود.

لکه برهای خانگی

سرکه

سرکه یکی از اصلی‌ترین لکه برهای خانگی است و استفاده از آن بسیار آسان است. کافی است کمی سرکه، آب و نمک را باهم ترکیب کنید و هر جا اثری از لکه‌های چربی دیدید، آن‌ها را از بین ببرید. همچنین سرکه دارای خاصیت آنتی باکتریال بوده و گزینه‌ای ایده آل برای ضدعفونی کردن محیط به شمار می‌آید.

  • برای از بین بردن لکه‌های ایجادشده بر روی سطوح سفت همچون زمین، پارکت، کاشی و غیره می‌توانید، کمی سرکه و نشاسته‌ی ذرت را ترکیب کرده و روی سطح موردنظر بریزید و بگذارید که یک روز تمام به همین حالت باقی بماند. بعد از یک روز سطح موردنظر را شست‌وشو کرده و خودتان اثر حیرت‌انگیز سرکه بر روی لکه‌ها را ببینید.
  • برای از بین بردن لکه‌ی رنگ ‌بر روی لباس،کمی سرکه، کمی مایع لباسشویی و مقداری آب را باهم ترکیب کنید و بعد از چند دقیقه آن را با آب سرد بشورید.
  • برای از بین بردن لکه‌ی میوه، آب‌میوه، قهوه و موارد این‌چنینی نیز کافی است سطح موردنظر را با آب و سرکه خیس کنید و لباس خیس‌خورده را بعد از چند ساعت با آب سرد بشورید.
سرکه

نشاسته‌ی ذرت

دیگر به خاطر لکه‌های جوهر و مرکب و خودکار بر روی فرش و لباس و همچنین لکه‌های روغنی نگران نباشید. ترکیب نشاسته و شیر به شما کمک می‌کند تا لکه‌ی جوهر و مرکب را از بین ببرید و از نشاسته  به‌تنهایی می‌توانید، برای مبارزه با لکه‌های چربی استفاده کنید.

نشاسته ی درت

نمک

نمک یکی از بهترین لکه برهای خانگی برای از بین بردن لکه‌های قرمزرنگ است. اگر موادی همچون آب‌آلبالو، لبو، سس کچاپ و غیره روی فرش یا لباستان ریخت، بلافاصله به سراغ نمک بروید و روی لکه‌ی ایجادشده را با نمک بپوشانید. کافی است چند دقیقه صبر کنید و بعد با اسفنجی تمیز، روی لکه را بسابید. بعضاً برای مطمئن شدن از نتیجه می‌توانید از مقداری الکل استفاده کنید و با حل کردن مقداری نمک در آن، لکه‌ی موردنظر را بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از بین ببرید. لازم به ذکر است که ترکیب نمک، جوش شیرین و سرکه بهترین لکه‌بر برای لکه‌ی عرق روی پیراهن است و به آسانی آن را از بین می‌برد.

نمک

جوش‌شیرین

یکی دیگر از لکه برهای خانگی که در موارد بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد، جوش‌شیرین است. این ماده بسیار قوی است و ریختن آن بر روی انواع لکه‌های روغنی و لکه‌هایی که دیگر قدیمی شده‌اند، به شما کمک می‌کند که لکه‌ی موردنظر را به‌طور کامل از بین ببرید. به این منظور جوش‌شیرین را روی محل لکه بریزید و چند ساعت صبر کنید. بعد از گذشت زمان لازم روی لکه را با مسواک بسابید و آن را با شوینده‌ی مناسب شست‌و‌شو کنید تا دیگری اثری از لکه باقی نماند.

جوش شیرین

سودا

سودا یا همان آب گازدار نیز به‌عنوان لکه بری خانگی شناخته می‌شود. برای از بین بردن لکه‌های روی لباس یا فرش یا مبلتان می‌توانید، از دستمالی تمیز استفاده کنید و محل موردنظر را با سودا پاک‌کنید. تجربه نشان داده است که سودا بهترین وسیله برای از بین بردن لکه‌ی چای و قهوه است و به‌راحتی آن‌ها را از بین می‌برد.

آب گازدار

آب‌لیمو

اگر به دنبال از بین بردن لکه‌ی زنگ‌زدگی آهن هستید، از آب‌لیمو استفاده کنید. در بسیاری از مواقع لباس ما با تکه‌ای آهن قدیمی تماس پیدا می‌کند و لکه‌ی نارنجی آن هرگز از بین نمی‌رود. در این‌گونه مواقع از ترکیب آب و آب‌لیمو و نمک استفاده کنید و به‌راحتی لکه‌ی موردنظر را از بین ببرید.

آب لیمو

پیاز

شاید شما هم جزء کسانی باشید که بارها و بارها لباس خود را در به خاطر ایجاد شدن لکه‌ای زرد به هنگام اتوکشی ازدست‌داده‌اید. اما جالب است بدانید که پیاز قوی‌ترین دشمن این نوع لکه است و به‌راحتی می‌تواند لکه‌های زرد ناشی از اتو شدن لباس را  از بین ببرد.

پیاز

موارد ذکرشده طبیعی‌ترین و در دسترس‌ترین مواد موجود در هر خانه‌ای هستند که به آن‌ها اشاره کردیم و امیدواریم مفید و کاربردی واقع شوند. اما در کنار این‌ها مواد دیگری همچون آمونیاک، بنزین، آب‌اکسیژنه، گلیسیرین، تربانتین نیز هستند که خاصیت لکه بری فوق‌العاده‌ای دارند و قابل تهیه نگهداری در منازل به شمار می‌آیند. با داشتن این مواد در خانه دیگر نیازی نیست که نگران لکه‌های ایجادشده بر روی لباس، مبلمان و فرش خانه‌تان باشید و به‌راحتی می‌توانید تمام آن‌ها را از بین ببرید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید