تمیز کردن کثیف‌ترین اشیا که معمولا بهشون توجه نمیکنیم

لوازم نظافت

همه‌ی ما به‌طور روزانه بخشی از زمان خود را به نظافت و تمیزی خانه اختصاص می‌دهیم و همیشه در تلاشیم که محیط زندگی خود را تمیز نگه‌داریم. اما بعضاً زیاد بودن کارهای خانه و کمبود وقت باعث می‌شود که به تمیز کردن بعضی اشیا که به‌طور روزانه مورداستفاده قرار می‌گیرند، توجه نکنیم. این اشیا درعین‌حال که همیشه جلوی چشم ما قرار دارند، بعضاً کثیف‌تر و آلوده‌تر از سایر اشیایی هستند که کم‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله به معرفی این اشیا و نحوه‌ی تمیز کردنشان پرداخته‌ایم و شمارا با راه‌کارهایی ساده و کاربردی در تمیز کردن اشیای روزانه آشنا کرده‌ایم.

روش‌های نظافت خانه

تمیز کردن کیبورد

امروزه اکثر ما به‌طور روزانه با کامپیوتر یا لپ‌تاپ سروکار داریم و بعضاً زمان زیادی را پای آن‌ها می‌گذرانیم. کیبورد ازجمله بخش‌هایی است که به‌طور پیوسته با انگشت‌های ما در تماس است و به‌مرورزمان کثیف و آلوده می‌شود. چه‌بسا افراد بیماری که با لمس کیبورد، انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها را به آن منتقل می‌کنند و احتمالاً ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.

تمیز کردن کیبورد

نحوه‌ی تمیز کردن کیبورد

برای تمیز کردن کیبورد، ابتدا تمام ارتباط‌های بین کیبورد و سیستم را قطع کنید و یا لپ‌تاپ خود را خاموش نمایید. سپس با استفاده از افشانه‌های مخصوص کیبورد و یا الکل صنعتی و دستمالی نرم و بدون پرز، آن را تمیز نمایید.

تمیز کردن کیبورد کامپیوتر و لپ تاپ

تمیز کردن روبالشی و کاور رخت خواب

شاید برایتان جالب باشد که بدانید روبالشی ما بعد از یک هفته استفاده‌ی مداوم، دارای دست‌کم 3 میلیون باکتری در هر اینچ مربع است و شاید این عدد به 12 میلیون هم برسد. این مسئله نشان می‌دهد که هم روبالشی‌ها و هم ملافه و کاور تشک شما، نیازمند شستشوی پیوسته و مداوم در طول هفته است. ما همواره توصیه می‌کنیم که روبالشی خود را یک روز در میان عوض کنید و کاور و ملافه‌ی تشک را در پایان هر هفته شستشو نمایید.

تمیز کردن  روتختی

حلقه‌ی ازدواج

شاید باورتان نشود اما، تحقیقات نشان می‌دهد که میزان باکتری‌های موجود بر روی دست کسانی که پیوسته حلقه بر دست دارند، بسیار بیشتر از سایر افراد است. درواقع حلقه یکی از منابع باکتری است و باعث می‌شود که دست شما همیشه کثیف و آلوده باشد.

تمیز کردن حلقه ازدواج

نحوه‌ی شستشوی حلقه

برای شستشوی حلقه می‌توانید از آب داغ و کمی صابون آنتی باکتریال استفاده کنید. البته برخی افراد ترجیح می‌دهند این کار را با مواد ضدعفونی‌کننده‌ی مخصوص جواهرات انجام دهند و این کار هم به‌شدت توصیه می‌شود.

روش تمیز کردن حلقه

برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن، میتونی از ژلهای ضدعفونی کننده و یا ترکیبات ضد عفونی کننده سطوح هم استفاده کنیم. بد نیست مقاله تولید ضدعفونی کننده بصورت خونگی رو بخونیم. کمک میکنه در شرایطی که خریداری این ژل ممکن نیست یا قیمتش بالا هست، داخل خونه و با هزینه کمتر تولیدش کنیم.

فرمان ماشین

فرمان ماشین از دیگر ابزارهایی است که به‌شدت در معرض آلودگی قرار می‌گیرد و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع باکتری در اطرافمان شناخته می‌شود. مشاهدات نشان می‌دهد که فرمان ماشین می‌تواند درست به‌اندازه‌ی توالت عمومی‌ها کثیف و آلوده باشد و باعث بیماری و مشکلات جسمی برای افراد شود.

تمیز کردن  فرمان ماشین

نحوه‌ی شستشوی فرمان ماشین

برای این کار می‌توانید از دستمال‌های آنتی باکتریال یا دستمال‌های معمولی به همراه شوینده‌های مناسب استفاده کنید. اگر فرمان ماشینتان دارای روکش است، این روکش را مدام عوض کنید و در هر بار کارواش، به‌طور جداگانه تأکید کنید که فرمان ماشینتان را نیز کاملاً ضدعفونی کنند.

روش پاک کردن فرمون ماشین

اسفنج ظرف‌شویی

اسفنج ظرف‌شویی به‌طور مداوم با مایع ظرف‌شویی در تماس است و برای تمیز کردن ظروف مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما می‌دانستید که اگر این اسفنج‌ها به‌طور روزانه تمیز نشوند، منبعی از باکتری شده و این باکتری‌ها را به تمام ظروف هم انتقال می‌دهند؟!

روش تمیز کردن  اسکاج

نحوه‌ی شستشوی اسفنج ظرف‌شویی

از بین بردن باکتری‌های موجود در اسفنج بسیار آسان است. برای این کار می‌توانید آن را غرق در محلول آب و مایع ظرف‌شویی کنید و بعد از آبکشی کاملاً خشک نمایید. همچنین می‌توانید از مایکروفر استفاده کنید. برای این کار اسفنج را کاملاً خیس کرده و اجازه دهید که برای 1 یا 2 دقیقه داغ شود و سپس آن را از مایکروفر خارج نمایید.

تمیز کردن اسفنج ظرفشویی

کنترل تلویزیون

از دیگر منابع باکتری که در هر خانه‌ای به چشم می‌خورد، کنترل تلویزیون است. کنترل مدام در تماس با دست افراد است و بدین ترتیب تمام آلودگی‌ها و کثیفی‌ها را در خود نگه می‌دارد. بدین ترتیب باکتری موجود روی دست یک نفر به‌واسطه‌ی کنترل به دست فرد دیگری انتقال پیدا می‌کند و آلودگی با سرعت بسیار در محیط خانه پخش می‌شود.

تمیز کردن  کنترل تلوزیون

نحوه‌ی شستشوی کنترل

برای این کار بهتر است از الکل صنعتی و دستمالی نازک و لطیف استفاده کنید و هرچند روز یک‌بار، تمام بدنه‌ی کنترل را ضدعفونی نمایید.

استفاده از ژل ضد عفونی کننده و الکل

دستگیره‌ی در

دستگیره‌ی در از دیگر مواردی است که معمولاً در نظافت خانه موردتوجه قرار نمی‌گیرد. حال‌آنکه این قسمت از در که مدام با دست افراد در تماس است، یکی از آلوده‌ترین بخش‌های خانه است و باید به‌طور روزانه تمیز گردد. دستگیره‌ی در به‌عنوان عامل واسطه، باکتری‌ها و کثیفی‌ها را در بین افراد انتقال می‌دهد و ممکن است باعث بروز انواع بیماری در بین اعضای خانه گردد.

تمیز کردن  و پاک کردن دستگیره ی در

شستشوی دستگیره‌ی در

برای این کار می‌توانید از افشانه‌های آنتی باکتریال یا الکل استفاده کنید و در پایان هرروز دستگیره‌ی درهایتان را ضدعفونی کنید تا برای روز بعد تمیز گردند و روزبه‌روز کثیف‌تر و آلوده‌تر نشوند.

تمیز کردن دستگیره ی در

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید