خودتان در خانه اسپری خوشبو کننده طبیعی بسازید!

دقت کردید چقدر بوهای مختلف در ثبت لحظه‌های ما نقش دارند؟ مثلا اگر در دوران خاصی از زندگیتان از عطر خاصی استفاده می‌کردید، هر زمانی آن عطر را استشمام کنید، یاد آن دوران و تمام خاطراتش برای شما تداعی می‌شود. بطور کلی بوی دلپذیر در هر فضایی میتواند حس آرامش را به افراد منتقل کند. به این دلیل  است که در بیشتر فروشگاهها و مراکز خرید از اسپری‌های خوشبو کننده استفاده میشود که افراد را ترغیب به ماندن در آن مکان کند. امروزه انواع متفاوتی از اسپری ‌های خوشبو کننده به منظور مصارف گوناگون در بازار موجود است. ولی نکته قابل توجه این است که تمام این محصولات از مواد شیمیایی تشکیل شده‌اند و استفاده بی‌رویه و طولانی مدت از این محصولات میتواند به بافت سلول‌های مغز آسیب برساند و باعث بیماریهای همچون سرطان و یا اوتیسم شود.

اسپری خوشبو کننده خانگی

اسپری‌های دست ساز طبیعی

اگر علاقه‌مند به استفاده از اسپری‎های خوشبو کننده برای فضای منزلتان هستید به راحتی با وسایلی که در دسترس دارید میتوانید اسپری‌های طبیعی بسازید. اسپری‌های خانگی جدای از اینکه مضرات مواد شیمیایی را ندارند، میتوانند برای سلامت‌مان بسیار مفید باشند. در ادامه به چند روش ساده برای تولید اسپری‌های خانگی طبیعی میپردازیم.

اسپری طبیعی لوندر (اسطوخودوس)

گیاه اسطوخودوس و یا لوندر گیاهی است که فواید بسیاری برای بدن دارد. این گیاه خوشبو و دوست داشتنی باعث تقویت سیستم دفاعی بدن میشود. علاوه بر این ،گیاه اسطوخودوس باعث کاهش استرس میشود و با اسپری آن در محیط، آرامش را به فضا هدیه می‌دهید. متخصصان معتقدند، اسپری مقدار کمی از روغن این گیاه به رو بالشتی‌تان، باعث خوابی آرام و عمیق می‌شود.

درست کردن اسپری

روش تهیه اسپری اسطوخودوس

یک ظرف در بسته
2 قاشق غذا خوری اتانول
6 قاشق غدا خوری آب
10 قطره اسانس روغنی گیاه اسطوخودوس
یک ظرف کوچک اسپری

تهیه اسپری اسطوخودوس بسیار آسان است. در ابتدا روغن اسطوخودوس را با اتانول مخلوط کرده. درب ظرف را بسته و به خوبی تکان دهید. سپس آب را به مواد اضافه کنید و دوباره تکان دهید تا مواد به‌طور کامل با یکدیگر ترکیب شوند.
اسپری خوشبو کننده شما آماده است. به راحتی به هر جایی که دوست دارید میتوانید اسپری کنید. چه در هوا و چه به ملحفه و حوله ها. فقط به یاد داشته باشید قبل از اسپری حتما مایع را خوب تکان دهید تا بوی لوندر پخش شود.

اسپری طراوت بخش  و ضد عفونی کننده محیط

این اسپری خوشبو فواید بسیاری دارد. وجود روغن لیمو در هر اسپری حس خوب شادابی و طراوت را به همراه دارد. باعث بهبود عملکرد سیستم تنفسی میشود و هم چنین ضد عفونی کننده نیز است.
روغن درخت سرو نیز هم خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. و برای اسپری روی ملحفه تخت و یا تشک که به راحتی قابل شستشو نیست، بسیار موثر است.

 اسپری طراوت بخش و ضد عفونی کننده

24 قطره اسانس روغنی اسطوخودوس
36 قطره اسانس روغنی لیمو
30 قطره اسانس روغنی درخت سرو (سیپروس)
1 قاشق غداخوری اتانول
آب

در ابتدا سه روغن نام‌برده را با هم ترکیب کنید. اتانول را به آن اضافه کرده و خوب تکان دهید تا مواد با یکدیگر ترکیب شوند و سپس اب را اضافه کرده و همین کار را تکرار کنید.
از آنجایی که امکان ته‌نشین شدن روغن‌ها زیاد است، حتما قبل از هر بار مصرف ظرف را به خوبی تکان دهید.

اسپری آرامش بخش و خوشبو کننده محیط

این اسپری خوشبو دارای فواید بسیاری هم هست. ترکیب اسانس درخت کاج با خانواده مرکبات نتیجه فوق‌العاده‌ای دارد. بوی خوش گریپ فوروت یکی از اسانس‌های پایه‌ای عطرهای میوه ای به حساب می‌آید. ترکیب آن با اسانس درخت کاج باعث کاهش خستگی ذهنی و استرس و اضطراب شما میشود.

15 قطره اسانس روغنی درخت کاج
15 قطره اسانس روغنی گریپ فروت
15 قطره اسانس روغنی توت فرنگی
2 پیمانه اتانول
ظرف اسپری

برای تهیه این اسپری بسیار خوشبو کافیست شما تمام اسانس‌های روغنی را با هم ترکیب کنید و سپس اتانول را به آن اضافه کنید و خوب تکان دهید. در دستوالعمل تهیه این اسپری فقط از اتانول استفاده شده و آب وجود ندارد. علت آن این است که سرعت تبخیر اتانول بسیار بالاست و شما به راحتی میتوانید این اری را برای لباسها و پارچه و ملحفه‌تان استفاده کنید و  بدون اینکه نگران خیس شدن و آسیب پارچه‌تان باشید.

اسپری انرژی بخش خانه

اسپری‌های انرژی بخش که با دستورالعمل‌های متفاوتی تهیه میشوند برای زمان‌های که خسته از یک روز پر مشغله کاری به خانه بر می‌گردید، بسیار کاربرد دارد. با اسپری در فضا، بعد از چند دقیقه میتوانید دریابید که دیگر اثری از آن میزان از خستگی در وجودتان نیست.

اسپری انرژی بخش

8 قطره اسانس روغنی رزماری
10 قطره اسانس روغنی ترنج
1 پیمانه اتانول

همچون روشهای بالا کافیست مواد را با هم ترکیب کرده و به خوبی تکان دهید.
در این دستور العمل شما میتوانید اسانس نعنا را جایگزین رزماری کنید.

نکاتی درباره نگهداری اسپری‌ها

نکته‌ای که درباره نگهداری اسپری‌ها مهم است دور نگه داشتن آنها از نور مستقیم خورشید است و همچنین در جای خنک نگه دارید. این طوری تا زمانی که اسپری‌تان تمام شود، دارای کیفیت مطلوبیست.

نگهداری از اسپری

برای ثبت سفارش خشکشویی، میتوانید از طریق اپلیکیشن واش ماش و یا با ثبت سفارش بصورت آنلاین اقدام کنید. همکاران ما در زمان مورد نظر شما در محل حاضر شده و البسه را تحویل میگیرند.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید