آشنایی با سبک زندگی مینیمال

این روزها بحث زندگی مینیمال بسیار پررنگ است. از زوج‌های جوان گرفته تا پدر و مادرها. همه به دنبال این هستند که سبک زندگی خود را به سمت مینیمال ببرند. برای بعضی افراد با خرید وسایل کم و ساده مینیمال تعریف میشود و برای دسته دیگری کم کردن وسایل اضافی خانه. ولی سبک مینیمال فقط محدود به وسایل خانه نمیشود. ممکن است تغیر یک سری عادات رفتاری باشد. ما تو این مقاله به بررسی مفهوم سبک زندگی مینیمال و تاثیر آن بر زندگی میپردازیم، تا پایان با ما همراه باشید.

دکوراسیون مینیمال

مفهوم زندگی مینیمال

تعریف زندگی مینیمال یعنی سادگی و به دور از آشفتگی و به‌هم‌ریختگی و حفظ وسایلی کاربردی. در این سبک از زندگی تلاش میکنیم تا با حداقل‌ها زندگی کنیم نه فقط به این منظور که در منابع مادی صرفه‌جویی کنیم بلکه این روش راهی است برای رسیدن به آرامش. به طور کلی وقتی شما در فضایی آرام و خلوت زندگی کنید، ذهن شما آرامش و تمرکز بیشتری برای انجام کارهای دیگر دارد. در زندگی مینیمال هدف رهایی از اضطراب و آشفتگی و رسیدن به آرامش ذهنی و جسمی است.

مینیمال

تاثیر خانه مینیمال بر ذهنمان

با چیدمان فضایی خلوت و به دور از شلوغی و خالی کردن خانه از وسایل بدون استفاده و جاگیر میتوانیم خانه‌ای به سبک مینیمال داشته باشیم. اگر شما قصد وسایل خانه دارید به این توجه کنید که حتما وسایلی را انتخاب کنید که چند کاربرد همزمان داشته باشند. بطور مثال هم میز تلویزیون باشد و هم کتابخانه. با این کار شما از شلوغ شدن فضای خانه‌تان جلوگیری می‌کنید. وقتی در خانه‌ای خلوت زندگی کنید به طور طبیعی دغدغه و نگرانی شما نسبت به جمع‌آوری و نظافت آن کمتر میشود. وسایل غیرضروری ندارید پس در نتیجه نگران کمبود جا نیستید. تمامی این مسایل به شما کمک میکند تا ارامش خیال بیشتری داشته باشد و وقت و هزینه خود را بابت مسایل مهمتری بگذارید.

خانه مینیمال

مشخص کردن هدف

هدف از زندگی مینیمال فقط محدود به کم کردن و کاربردی کردن وسایل خانه خلاصه نمیشود. بلکه میتواند مدل فکری شما را نیز شامل شود. برای مثال اگر اهداف و یا علایقی را در زندگی داشته‌اید که نیمه‌کاره رها کرده‌اید و یا به هر علتی اصلا شروع نکرده‌اید الان زمانش رسیده‌است. در سبک زندگی مینیمال شما باید تلاش کنید که با حداقل امکانات و به‌دور از ایده‌آل‌گرایی و کمال‌طلبی از زندگی لذت ببرید، اهدافتان را پیگیری کنید و آنها را به سرانجام برسانید.

مینیمال

لحظه‌های خوش به سبک مینیمال

بیشتر ما در عصر حاضر دچار عادات‌ و باورهای غلط بسیاری هستیم که نه تنها باعث پیشرفت ما در زندگی نمیشود بلکه باعث افسردگی و ناخوشی میشود. در دنیایی که هر سوی آن آلوده شده است به تشویق و تبلیغ مصرف‌گرایی و خرید کالایی جدید، تمرکز بر زندگی مینیمال بسیار دشوار است. ولی فقط کافیست امتخان کنید. آرامشی که بعد از ترک عادتهای غلط تجربه میکنید، بسیار لذت‌بخش است. برای مثال اگر تا الان به‌خاطر آنکه نمیتوانستید به سفرهای لاکچری و گرانقیمت بروید، کلا از سفر رفتن خودتان را منع کرده‌اید، دیگر وقت آن رسیده که شروعی تاره کنید. منابع و امکاناتتان را ارزیابی کنید. سفرهای کوتاه و یا حتی یک‌روزه برای خود به همراه خانواده برنامه‌ریزی کنید. به جاهای جدید بروید و از تجربه‌های جدی لذت ببرید.

شادی در زندگی به سبک مینیمال

زندگی بدون ترس

تا حالا به یک مرتاض هندی عمیق نگریسته‌اید. موضوعی که در زندگی آنها بسیار جالب است رهایی آنها و زندگی بدون ترس است. یکی از عواملی که در زندگی ما باعث رکود میشود ترس است. ترس از دست دادن تعلقات مادی ترس از وابستگی‌ها. در زندگی مینیمال ما قدم برمیداریم در راهی که بر ترسهایمان غلبه کنیم. تصور کنید هیچ ترسی در زندگی نداشتید. آن موقع چقدر میتوانستید راحت‌تر قدم بردارید و یا تصمیم بگیرید و حرکت کنید. با فراهم کردن زندگی در رفاه، دیگر باید با طمع کردن مبارزه کنید. وقتی کمتر داشته باشید، نگرانی‌ها و دغدغه‌هایتان کمتر است پس با خیالی آسوده پیش میروید.

زندگی بدون ترس

اعتماد به نفس و عزت نفس

یکی از اهداف مهمی که زندگی به سبک مینیمال به دنبال آن است بالا بردن و تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس در افراد است. وقتی شما بدون ترس و با استفاده از حداقل امکانات موجود به سمت اهدافتان قدم برمیدارید مطمئن باشید در آن موفق میشوید. در مسیر سخت شما درسهای بسیاری را می‌آموزید و در کنار موفقیتهایی که کسب کردید میتواند باعث بالا رفتن اعتماد به نفس شما شود. وقتی خودتان از خودتان رضایت دارید یعنی این سبک کمک کرده است تا شما از عزت نفس بالایی بهره‌مند شوید. تمامی این نکات یعنی داشتن زندگی شادتر و لحظه‌هایی عمیق‌تر.

اعتماد به نفس و عزت نفس

در زندگی به سبک مینیمال شما میتوانید به جای تعداد زیاد کالا و محصولاتی که تهیه میکنید، یک محصول با کیفیت را انتخاب کنید. شاید در ابتدا هزینه زیادی را تقبل کنید ولی میدانید با خرید کالا با کیفیت، جلوی هزینه‌های اضافی را گرفته‌اید. همچنین میتوانید برای خفظ و نگهداری لباس‌های خود آنها را به خشکشویی آنلاین واش ماش بسپارید تا با حفظ کیفیت لباس‌ها، شما را در مسیر زندگی مینیمال همراهی کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید