علائم خشک‌شویی روی برچسب لباس‌ها به ما چه می‌گویند؟

برچسب لباس

هر وقت می‌خواهیم در مورد شستشوی لباس‌ها تحقیق کنیم، در مرحله‌ی اول ما را به علائم خشک‌شویی و لیبل روی لباس‌ها ارجاع می‌دهند و از ما می‌خواهند که علائم روی این برچسب‌ها را کنترل کنیم و از نحوه‌ی شستشوی لباس موردنظر آگاه شویم. اما برای این کار لازم است که با این علائم آشنا باشیم و بدانیم که هر آیتم چه پیامی دارد. در این مقاله به شرح و بررسی تمام علائم خشک‌شویی که روی برچسب لباس‌ها درج می‌شوند خواهیم پرداخت و شمارا با اصلی‌ترین نشانه‌ها آشنا خواهیم نمود.

برچسب

علامت ظرف پر از آب

علامت ظرف پر از آب یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین علائمی است که روی برچسب لباس‌ها درج می‌شود. با دیدن این علامت می‌توانید درجه‌ی حرارت متناسب برای شستشوی لباس موردنظر و همچنین تنظیمات ایده آل برای شستن آن را پیدا کنید و بدون این‌که به لباستان آسیب وارد کنید، آن را به کمک ماشین لباسشویی شستشو کنید.

ظرف آب

معنی نقاط داخل ظرف شستشو

معمولاً درون ظرف شستشو از 1 تا 6 نقطه درج می‌شود و تعداد نقاط به ما نشان می‌دهد که چه درجه‌ی حرارتی برای شستشوی لباس موردنظر مناسب است.

1 نقطه: دمای 30 درجه

2 نقطه: دمای 40 درجه

3 نقطه: دمای 50 درجه

4 نقطه: دمای 60 درجه

5 نقطه: دمای 70 درجه

6 نقطه: دمای 95 درجه

یک نقطه

علامت ظرف آب با دست

اگر این علامت را بر روی لباستان دیدین، بدانید که نباید آن را درون ماشین لباسشویی بشویید. چنین لباس‌هایی باید درون یک تشت یا وان بزرگ خیس بخورند و تمام شستشوی آن‌ها به‌صورت دستی صورت گیرد. برای شستن این لباس‌ها، آن‌ها را خیس کرده و مواد شوینده را درون آب بریزید و خوب هم بزنید تا تمام بخش‌های لباس به مواد شوینده آغشته گردد. سپس برخی قسمت‌ها را با دست لکه بری کرده و درنهایت شستشو نمایید.

دست

علامت ظرف آب با یک خط

این بدان معنا است که نباید لباس موردنظر را بعد از شستشو اتو بکشید و چنین لباس‌هایی به اتو شدن نیاز ندارند.

خط

علامت ظرف آب با دو خط

اگر روی لباس خود علامت ظرف آبی را دیدید که زیر آن دو خط کشیده شده و درون آن درجه‌ی خاصی ذکرشده بود، بدانید که این لباس جزء لباس‌های بسیار حساس همچون لباس‌های پشمی، ابریشمی و غیره است و شستشوی معمولی به آن آسیب وارد می‌کند. چنین لباس‌هایی را با دمای پیشنهادی روی برچسب لباس و با برنامه‌ای بسیار ملایم شستشو کنید تا لباس موردنظر تغییر سایز نداده و فرم و شکل ظاهری خود را از دست ندهد.

چهل درجه

علامت ضربدر بر روی ظرف آب

اگر این علامت را بر روی لباس خود دیدید، از شستشوی آن خودداری کنید. اما این بدان معنا نیست که چنین لباس‌هایی هرگز کثیف نمی‌شوند و نیاز به شستشو ندارد. این لباس‌ها را برای شستشو باید به خشک‌شویی‌ها بسپارید و به‌هیچ‌وجه آن‌ها را با آب نشویید.

شستن

علامت اتو بر روی برچسب

علامت اتو به ما نشان می‌دهد که این لباس قابل اتو کشیدن در خانه است. اما اتو هم همچون ظرف شستشو، تعداد نقطه‌های متفاوتی در درون خود دارد که هر یک معنای خاصی می‌دهند و درجه‌ی حرارت اتو را مشخص می‌کنند.

اتو

1 نقطه: اتو با حرارت ملایم

2 نقطه: اتو با حرارت متوسط

3 نقطه: اتو با حرارت بالا

اتو زدن

دایره با حرف P

دایره با حرف P به ما نشان می‌دهد که این لباس فقط باید خشک‌شویی شود و شستن آن با آب و مواد شوینده در خانه غیرمجاز است.

لباس شستن

دایره با ضربدر

اگر روی برچسب لباستان علامت دایره‌ای را دیدید که روی آن ضرب‌در کشیده شده بود، نیابد آن را برای شستشو به خشک‌شویی‌ها بسپارید و اگر این کار را بکنید ممکن است لباستان آسیب ببیند.

ضربدر

علامت مثلث سفید

این علامت به شما نشان می‌دهد که برای شستن لباس می‌توانید از هر نوع سفیدکننده‌ای استفاده کنید.

مثلث

علامت مثلت با خطوط مورب

اگر این علامت را بر روی لباستان دیدید می‌توانید، از سفیدکننده‌های فاقد کلر برای لکه بری لباس موردنظر بهره ببرید.

مورب

علامت مثلت سیاه با ضرب‌در

این علامت، علامت خطر است و نشان می‌دهد که استفاده از سفیدکننده در هر نوعی، ممنوع است و هر نوع سفیدکننده‌ای می‌تواند به لباس شما آسیب وارد کند.

سیاه

علامت مربع و دایره

علامت مربعی که درون آن‌یک دایره قرارگرفته، مربوط به دور خشک‌کن لباسشویی است. این علامت نیز تعداد نقطه‌های مختلفی درون خود دارد که هر یک نشان‌دهنده‌ی دور خشک‌کن مختلفی هستند:

مربع

1نقطه: دور کم

2 نقطه: دور متوسط

3 نقطه: دور زیاد

مربع نقطه

علامت دایره و مربع با ضربدر

این علامت نشان می‌دهد که نباید از دور خشک‌کن برای خشک‌کردن لباس موردنظر استفاده کرد و بهتر است که لباس بعد از شسته شدن و به‌صورت مرطوب از لباسشویی خارج شود.

دایره مربع

حالا که با علائم شستشو آشنا شده‌اید، به‌راحتی می‌توانید لباس‌های خود را در خانه شستشو کنید و هیچ‌یک از لباس‌های خود را به خاطر اشتباهات رایج در شستشو از دست ندهید. به‌این‌ترتیب ضمن تمیز کردن لباس‌هایتان، از آن‌ها مراقبت و نگهداری می‌کنید و لکه‌ها و کثیفی‌های موجود در آن‌ها را به آسان‌ترین شکل ممکن از بین می‌برید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید