چه طور مصرف پلاستیک را در زندگی خود به حداقل برسانیم؟

نه به پلاستیک

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افراد در عصر حاضر، مقابله با تمام مؤلفه‌هایی است که به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کنند و محیط زندگی ما را با خطرات جدی مواجه می‌سازند. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های آسیب‌زا در محیط‌زیست، پلاستیک است که مصرف بی‌رویه‌ی آن به‌شدت نگران‌کننده شده است و امروزه افراد و مؤسسات زیادی برای کم کردن مصرف آن در زندگی، شروع به فعالیت و فرهنگ‌سازی نموده‌اند. در این مقاله به ارائه راه‌کارهایی ساده و کاربردی برای کم کردن مصرف پلاستیک در زندگی روزمره خواهیم پرداخت و گزینه‌های جایگزین را به شما معرفی خواهیم نمود.

پلاستیک

1)    استفاده از ساک‌های غیر پلاستیکی

اولین گام در جهت کاهش مصرف پلاستیک، استفاده نکردن از ساک‌ها و کیسه‌های پلاستیکی به هنگام خرید است. حتماً شما نیز بارها و بارها برای خرید یکشی کوچک وارد مغازه شده‌اید. برخی افراد برای خرید یک بسته آدامس نیز از ساک‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند و بدون توجه به عواقب این رفتار، مصرف پلاستیک را روزبه‌روز افزایش می‌دهند.

اگر می‌خواهید مصرف پلاستیک را در زندگی خود کاهش دهید، از ساک‌های پارچه‌ای استفاده کنید و همواره این ساک‌ها را در کیف خود داشته باشید. بدین ترتیب به‌جای استفاده از پلاستیک برای حمل بار می‌توانید از ساک‌های چند بار مصرف استفاده کنید و در صورت نیاز، این ساک‌ها را شستشو نمایید.

ساک پارچه ای

2)    استفاده از بطری‌های شیشه‌ای و استیل

شما به‌راحتی می‌توانید بطری‌های پلاستیکی را از زندگی خود حذف کنید و به‌جای آن از بطری‌های شیشه‌ای و یا استیل استفاده کنید. برای مثال اگر دارای آب‌لوله‌کشی قابل شرب و یا دستگاه تصفیه‌ی آب در منزل هستید، خرید آب‌معدنی را کنار گذاشته و برای سرو آب از بطری‌های غیر پلاستیکی استفاده کنید.

بطری آب پلاستیکی

3)    ظروف یک‌بارمصرف را حذف کنید

ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی، یکی از آسیب‌زاترین محصولات برای محیط‌زیست هستند و اگر ما بتوانیم مصرف این محصولات را به حداقل برسانیم، گامی بزرگ در راستای کم کردن مصرف پلاستیک در زندگی روزانه‌ی خود برداشته‌ایم.

برای مثال اگر می‌خواهید از بیرون غذا خریداری کنید، با خود ظرف ببرید و از رستوران‌ها تقاضا کنید که غذا را در ظرف خودتان بریزند و به شما تحویل دهند و از ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف استفاده نکنند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای نوشیدن آب، چای یا قهوه در سفر و خارج از خانه، همیشه لیوان شخصی خود را به همراه داشته باشید و از خریدن لیوان یک‌بارمصرف خودداری کنید.

از قاشق و چنگال و چاقوی فلزی و چوبی و همچنین نی‌های فلزی استفاده کنید. نی‌های پلاستیکی نه‌تنها برای محیط‌زیست مضر هستند که زندگی حیوانات را نیز به خطر می‌اندازند و باعث مرگ بسیاری از پرندگان و دیگر موجودات زنده می‌گردند.

نی پلاستیکی

4)    مصرف نوشیدنی‌های درون بطری پلاستیکی را کاهش دهید

اگر می‌خواهید زندگی سالم‌تری داشته باشید و یک گام در جهت حفظ محیط‌زیست بردارید، مصرف نوشیدنی‌هایی را که درون بطری‌های پلاستیکی به فروش می‌رسند، کاهش دهید و نوشیدنی‌های طبیعی مصرف کنید. بدین ترتیب هم بدن سالم‌تری خواهید داشت و هم مصرف پلاستیک در زندگی خود را کاهش خواهید داد.

آب پرتقال

5)    مصرف خوراکی‌های یخ‌زده را کاهش دهید

غذاهای یخ‌زده معمولاً دارای بسته‌بندی‌های پلاستیکی هستند. ممکن است برخی از آن به نظرتان متفاوت بیایند و این‌جور تصور کنید که دارای بسته‌بندی کاغذی هستند، اما در حقیقت آن‌ها نیز دارای لایه‌های پلاستیک بوده و برای محیط‌زیست مضرند. بنابراین تا می‌توانید از خوراکی‌های تازه استفاده کنید و از خریداری مواد غذایی بسته‌بندی و یخ‌زده خودداری کنید.

مواد غذایی منجمد و یخ زده

6)    از فروشگاه‌های محلی خرید کنید

تا جایی که امکان دارد از فروشگاه‌های محلی خریداری کنید. در این فروشگاه‌ها می‌توانید مواد غذایی سالم و تازه بخرید و این مواد غذایی را بدون داشتن بسته‌بندی‌های پلاستیکی خوش‌رنگ و لعاب درون ساک‌های پارچه‌ای گذاشته و به خانه ببرید. بدین ترتیب تغذیه‌ی سالم‌تری خواهید داشت و به محیط‌زیستان نیز کمک خواهید نمود.

بازار، فروشگاه محلی

7)    از شوینده‌ها و لکه برهای خانگی استفاده کنید

باکمی تحقیق و بررسی می‌توانید مواد طبیعی که دارای خاصیت لکه بری هستند را شناسایی کنید و مصرف شوینده‌ها و لکه برهای شیمیایی را به حداقل برسانید. برای مثال جوش‌شیرین و سرکه دو لکه بر خارق‌العاده و پرمصرف برای لباس‌ها و ظروف و سطوح مختلف هستند و خواصی جادویی دارند.

در صورت تمایل به خرید شوینده‌ها و لکه برهای شیمیایی، بسته‌بندی‌های کاغذی و مقوایی را ترجیح دهید و از خرید محصولاتی که در ظروف پلاستیکی عرضه می‌شوند خودداری کنید.

سرکه و جوش شیرین برای شستشو

8)    مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصولات را کنترل کنید

بسیاری از محصولات، اگرچه پلاستیکی به نظر نمی‌رسند، دارا پلی‌اتیلن هستند و همین مسئله نشان می‌دهد که باید از خرید آن‌ها خودداری کنید. به این منظور توصیه می‌کنیم تمام مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصولات آرایشی، بهداشتی و هر آنچه مورداستفاده قرار می‌دهید را با دقت بسیار کنترل کنید و به‌محض دیدن کلمه‌ی پلی‌اتیلن از خرید آن منصرف شوید.

محصولات پلی اتیلن
Set of cosmetic products. Cosmetic series of different daily beauty care products isolated on white background. Containers for cream, ointment, lotion and soap. 3d illustration

این‌ها تنها چند نمونه‌ی ساده از راه‌کارهایی بودند که به‌منظور کم کردن مصرف پلاستیک در زندگی روزانه می‌توانیم، اعمال کنیم. کافی است به دنیای اطراف خود با دقت نکاه کنید و گزینه‌های مناسب برای جایگزین کردن با آیتم‌های پلاستیکی را شناسایی کنید و بدین ترتیب گامی محکم در راستای حمایت از محیط‌زیست اطرافتان بردارید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید