نکات مهم برای خانه‌تکانی

خانه تکانی

با نزدیک شدن به عید نوروز و شروع سال جدید، اکثر خانه‌ها در حال تمیز شدن هستند و خانه‌تکانی به اولین دغدغه‌ی خانم‌ها و آقایان تبدیل‌شده است. هرکسی در تلاش است تا خانه‌ی خود را به بهترین شکل ممکن تمیز کند و از هیچ گوشه و کنار و درز و دالانی غافل نشود. در این میان دانستن برخی نکات به افراد کمک می‌کند تا در زمان کمتری به نتیجه‌ی دلخواه برسند و با صرف کم‌ترین زمان و انرژی و هزینه در خانه‌تکانی، از پس کثیفی‌ها و آلودگی‌های محیط و اشیا برآیند. با ما همراه باشید تا با برخی نکات مهم در خانه‌تکانی‌های نوروزی آشنا شوید و هرچه سریع‌تر از آن‌ها بهره ببرید.

نظافت

تمیز کردن مخلوط‌کن و غذا ساز

یکی از سخت‌ترین مراحل خانه‌تکانی، تمیز کردن اشیا و لوازمی است که در آشپزخانه به کار می‌بریم. مخصوصاً اگر این اشیا داران تیغه‌های تیز و برنده باشد، کار سخت‌تر می‌شود و هیچ‌کس تمایل ندارد که دستش را در میان چنین تیغه‌ها و لبه‌های برنده‌ای فروببرد و  فضای اطراف آن را به‌سختی تمیز کند. مخلوط‌کن‌ها و غذا سازها جزء این لوازم آشپزخانه هستند که معمولاً شستشوی آن‌ها دشوار است.

مخلوط کن

برای تمیز کردن چنین وسیله‌هایی در طول خانه‌تکانی، کمی آب گرم، جوش‌شیرین و مایع ظرف‌شویی را ترکیب کنید و درون محفظه‌ی آن‌ها بریزید. حالا در وسیله را گذاشته و آن را برای چند ثانیه روشن کنید تا مواد شوینده در آن بچرخند و همه‌ی فضای آن را تمیز کنند. سپس وسیله‌ی خود را آب‌کشی و خشک نمایید و بدون هیچ زحمتی ببینید که کاملاً تمیز شده‌اند.

غذاساز

تمیز کردن قهوه ساز

بعضی افراد تصورمی‌کنند که تمیز کردن بخش بیرونی دستگاه‌هایی همچون قهوه ساز در جریان خانه‌تکانی کافی است و فضای درونی آن هیچ آلودگی ندارد. درصورتی‌که تحقیقات نشان داده است که مجرای درونی قهوه ساز به‌مرورزمان آلوده می‌شود و انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها در آن رشد می‌کنند. برای تمیز کردن این مجرا باید مقداری سرکه را درون دستگاه بریزید تا پروسه‌ی درست کردن قهوه با آن انجام‌شده و سرکه از درون دستگاه عبور کند. بعدازاین که از سرکه استفاده کردید، این کار را چند بار با آب خالص امتحان کنید و وقتی بوی سرکه کاملاً از بین رفت می‌توانید، از دستگاه قهوه ساز خود مجدداً استفاده نمایید.

قهوه ساز

دستمال‌های میکرو فایبر

اگر قصد گردگیری دارید و می‌خواهید از دستمالی مرطوب استفاده کنید، در نظر داشته باشید که دستمال‌های سنتی منبع انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند. زیرا این دستمال‌ها پس از هر بار مرطوب شدن و استفاده شدن، بسیاری از میکروب‌ها و باکتری‌ها را در خود نگه می‌دارند و این میکروب‌ها با شوینده‌های معمولی نیز از بین نمی‌روند. اما دستمال‌های میکرو فایبر یک‌بارمصرف، بهترین گزینه برای تمیز کردن خانه و سطوح مختلف در طول خانه‌تانی هستند و هیچ نوع آلودگی ندارند. بعد از هر بار جاروبرقی کشیدن توصیه می‌کنیم که این دستمال‌ها را مرطوب کرده و از آن‌ها برای پاک کردن سطوح استفاده نمایید.

دستمال

تمیز کردن سر دوش حمام

یکی از معضلاتی که همه‌ی افراد با آن مواجه می‌شوند، بسته شدن سوراخ‌های سر دوش حمام به‌مرورزمان است. این مسئله معمولاً به خاطر املاح موجود در آب صورت می‌گیرد و بسته شدن سوراخ‌ها باعث می‌شود که فشار آب کم شده و شستشو برای افراد سخت و دشوار شود. از طرف دیگر همه‌ی ما دوست داریم که به هنگام حمام کردن زیر آبی پرفشار بایستیم و از جاری شدن آب بر روی پوست بدنمان لذت ببریم.

حمام

برای تمیز کردن سر دوش حمام می‌توانید از سرکه استفاده کنید. برای این کار یک کیسه‌ی پلاستیکی را پر از سرکه کرده و دور سر دوش حمام ببندید تا سر دوش به‌طور کامل در آن فرو برود. یک‌شب تا صبح صبر کنید و سپس دوش حمام را بشویید.

دوش

تشک خوش‌خواب

همه‌ی ما روبالشی‌ها و ملافه‌هایمان را به‌طور مرتب شستشو می‌کنیم اما راه‌حلی برای تمیز کردن تشک‌های خوش‌خوابمان نداریم. برای تمیز کردن تشک‌ها، ابتدا روی آن‌ها را جاروبرقی بکشید. حالا کمی پودر جوش‌شیرین را روی تشک بپاشید به‌طوری‌که پودر همه جای آن را فرابگیرد. چند ساعت صبر کنید تا جوش‌شیرین تمام میکروب‌ها، باکتری‌ها و بوهای بد را به خود جذب کند و بعدازآن روی تشک را مجدداً جاروبرقی بکشید. بعدازآن خواهید دید که تشکتان چه قدر خوش‌بوتر و تمیزتر به نظر رسیده و عاری از هر نوع آلودگی شده است.

تشک

خراش روی بشقاب‌ها

تابه‌حال شده است که بشقاب‌هایتان در اثر برخورد چاقو یا چنگال دچار خراشیدگی شوند؟ این اتفاق معمولاً در هر خانه‌ای رخ می‌دهد و بشقاب‌ها به‌مرورزمان دچار خراشیدگی و یا خط‌خوردگی می‌گردند. اما این مشکل یک‌راه حل بسیار ساده دارد. کافی است مقداری جوش‌شیرین و آب را ترکیب کنید تا ماده‌ای خمیری به دست آید. حال سطح خراشیدگی را با این خمیر بپوشانید و چند ساعت صبر کنید. بعدازآن خواهید دید که اثری از خراشیدگی باقی نمانده و بشقاب‌هایتان مثل روز اول تازه و نو شده‌اند.

بشقاب

دانستن چنین نکاتی به شما کمک می‌کند که به‌راحتی از پس آلودگی‌ها، کثیفی‌ها و دیگر امور خانه ‌بربیایید و به‌جای عذاب کشیدن در موقع جابه‌جا، از تک‌تک لحظه‌های خود لذت ببرید و خانه‌ای تمیز و دوست‌داشتنی داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید