همه‌چیز در مورد مخمل

مخمل

پارچه‌ی مخمل یکی از زیباترین و لوکس‌ترین پارچه‌ها است. این پارچه دارای بافتی نرم، نازک با کرک‌های بسیار ظریف و کوتاه است و در موارد مختلفی به کار گرفته می‌شود. بیشترین استفاده از این پارچه‌ی لوکس و زیبا در دکوراسیون داخلی و تولید اشیای دکوراتیو است. اما همان‌طور که می‌دانید لباس‌های مخمل نیز طرفداران بسیاری دارند و از زیبایی و اصالت ویژه‌ای بهره می‌برند. بنابراین کافی است با ویژگی‌های این پارچه‌ی کاربردی آشنا شوید و آن را در بخش‌های مختلف زندگی خود، از پوشاک گرفته تا لوازم خانه و اشیای دکوراتیو به کار بگیرید.

مخمل آبی

آیا پارچه‌ی مخمل، پارچه‌ای لوکس و تجملاتی است؟

برخی افراد تصور می‌کنند که پارچه‌ی مخمل پارچه‌ای لوکس و تجملاتی است و تنها در موارد خاصی کاربرد دارد. برخی فکر می‌کنند که منزلشان آن‌طور که باید برای استفاده از این پارچه  مناسب نیست و یا اگر لباسی از این جنس بپوشند بسیار افراطی به نظر می‌رسند. در پاسخ به این دسته از افراد باید بگوییم که تصورتان کاملاً اشتباه است. پارچه‌ی مخمل بسیار انعطاف‌پذیر است و به‌راحتی با استایل ها و حالت‌های مختلف سازگار می‌شود.

مخمل لوکس

شما می‌توانید از این پارچه  برای دوختن پیراهنی لوکس و پرزرق‌وبرق استفاده کرده و در کنار آن شلوار و بلوزی راحت و مخملی هم داشته باشید. می‌توانید این پارچه را برای تزئین تخت خوابی سوپرلاکچری استفاده کرده و یا کوسن‌های روی مبل راحتی خانه‌تان را نیز از این پارچه تهیه کنید. درواقع کاربرد این پارچه کاملاً وابسته به نظر و سلیقه‌ی شما است و هیچ محدودیتی ندارد.

کوسن مخمل

تاریخچه‌ی پارچه‌ی مخمل

مطالعات بسیاری برای کشف تاریخچه‌ی این پارچه انجام‌شده است که دقیقه کی و کجا تولیدشده و از چه زمانی به کشورهای دیگر راه‌یافته است. شواهد نشان می‌دهد که مخمل نخستین بار در قرن سیزدهم و در کشورهای شرق دور، همچون چین تولید گشته است. بعدها این پارچه از طریق جاده‌ی ابریشم به کالایی تجاری تبدیل گشته و به کشورهای اروپایی راه‌یافته است.

مخمل قدیمی

در آن زمان که صنعت پیشرفته‌ای لازم را نکرده بود، تولید این پارچه بسیار هزینه‌بر بود و به همین دلیل تنها خانواده‌های ثروتمند می‌توانستند از پارچه‌ی مخمل در تولید لباس استفاده کنند. همین مسائله از گذشته‌های دور تا به امروز باعث شده است که مخمل به‌عنوان پارچه‌ای زینتی، لوکس و تجملاتی شناخته شود.

مخمل اولیه

انواع پارچه‌ی مخمل

پارچه‌ی مخمل انواع بسیار متنوعی دارد که پرطرفدارترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • مخمل Devore که برای تولید لباس‌های مجلسی و رسمی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • مخمل Crushed که بسیار براق و زیبا است و درخشش ویژه‌ای دارد.
  • مخمل Plain که دارای سه مدل است و از ابریشم یا ویسکوز و یا کتان تهیه می‌شود.
  • مخمل Velveteen که از کتان تولید می‌شود و بسیار سنگین‌تر از سایر انواع مخمل است. بسیاری از لباس‌ها و شلوارهای مخمل از این نوع تهیه می‌شوند.
  • مخمل Embossed که طرح دار است و برای طراحی‌های خاص مورداستفاده قرار می‌گیرد.

هر محصولی با توجه به کاربردی که دارد، یکی از این مخمل‌ها را می‌طلبد تا زیباتر جلوه کند و دوام و ماندگاری کافی را داشته باشد.

انواع مخمل

تمیز کردن پارچه‌ی مخمل

تمیز کردن پارچه‌ی مخمل بسیار آسان است و نیاز به هیچ عمل ویژه‌ای ندارد. شما به‌راحتی می‌توانید لباس‌ها، پرده‌ها و پارچه‌های مخمل را شست‌وشو کنید و آن‌ها را مثل روز اول کنید. بااین‌حال توجه به چند نکته به هنگام شست‌وشوی پارچه‌ی مخمل ضرورت دارد و به شما کمک می‌کند که به بهترین نتیجه‌ی ممکن دست پیدا کنید.

همواره از جاروبرقی و یا مکنده‌ای قوی برای از بین بردن گردوخاک انباشته شده در بین کرک‌های مخمل استفاده کنید. هرگز اجازه ندهید که لکه و کثیفی روی مخمل خشک و کهنه شود. در این صورت ممکن است تمیز کردن پارچه و از بین بردن لکه‌های قدیمی، به بافت پارچه آسیب وارد کند و ظرافت و زیبایی آن را از بین ببرد. همواره از پارچه‌ای تمیز و نمناک برای پاک کردن فوری لکه‌ها استفاده کنید و بعد قطعه‌ی موردنظر را شست‌وشوی اساسی نمایید.

نظافت مخمل

بهترین روش شست‌وشوی مخمل

یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌های شست‌وشوی پارچه‌ی مخمل استفاده از آب و صابون است. ابتدا مقداری صابون را در آب حل کنید و قطعه‌ی موردنظر را شست‌وشو نمایید. بعدازآن که پارچه‌ی مخمل به‌خوبی تمیز شد، آن را آب‌کشی نمایید و اجازه دهید تا کاملاً خشک شود. بعدازآن که پارچه کاملاً خشک شد از براشی مناسب برای کشیدن روی پارچه استفاده کنید و کل پارچه را برس بکشید تا کرک‌های آن مجدداً صاف و یکدست شوند و به زیبایی اولیه‌ی خود دست پیدا کند.

شست و شوی مخمل

پارچه‌ی مخمل برای چه فصلی مناسب است؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که به هنگام انتخاب پارچه‌ی مخمل در لباس‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد، مناسب بودن جنس آن برای فصل و آب‌وهوای موردنظر است. اکثر افراد معتقدند که مخمل پارچه‌ای سنگین و گرم است و استفاده از آن در فصل پاییز و زمستان مناسب‌تر است. این در حالی است که بسیاری از سلبریتی ها و طراحان مد، لباس‌های مخمل را در فصل بهار و تابستان نیز مورداستفاده قرار می‌دهند و عرضه می‌کنند. البته پیراهن‌های مخمل در فصول گرم، تنها در مراسم و میهمانی‌ها خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند و اصالت و زیبایی منحصربه‌فردی را برای افراد رقم می‌زنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید