چه لباس‌هایی برای خشکشویی مناسب نیستند؟

Texas Organizing Makeover: Gwen Tao

نگهداری مناسب و تمیز کردن اصولی تضمین کننده این است که لباس‌هایتان عمر طولانی‌تری داشته باشند. همچنین در طول مدتی که قابل استفاده هستند ظاهر بهتر و نویی خواهند داشت. روش‌های بسیار مختلفی برای تمیز کردن لباس وجود دارد که اغلب با آن‌ها آشنا هستید. از شستشوی معمولی با ماشین لباسشویی یا دست گرفته تا سپردن لباس‌ها به متخصص برای خشکشویی. البته گاهی اوقات انتخاب روش مناسب برای شستشو کار مشکل و گیج کننده‌ای است. یکی از اصلی‌ترین نکات برای این انتخاب در نظر گرفتن پارچه و جنس لباسی است که تصمیم دارید آن را بشویید.

در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم، کمی راجع به اصول به کار رفته در خشکشویی می‌خوانیم و به چگونگی تشخیص روش مناسب شستشو با توجه به جنس پارچه لباس می‌پردازیم.

از روی اسم خشکشویی هم پیداست که روشی بر پایه شستشو با آب نیست، البته ممکن است در آن از آب ستفاده شود اما نه به صورتی که لباس غوطه‌ور شود. و این هم به دلیل آسیب پذیری برخی پارچه‌ها هنگام خیس شدن است. در روش خشکشویی از مواد شیمیایی مناسب به جای آب برای تمیز کردن لباس استفاده می‌شود. شوینده‌ای که معمولا برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد ماده‌ای شیمیایی به نام تتراکلرواتیلن با نام تجاری پرک است. در نظر داشتن یک نکته در مورد این روش بسیار مهم است. خشکشویی می‌تواند به دلیل ماهیت سمی مواد مورد استفاده برای محیط و انسان مضر باشد. به عنوان مثال خود تتراکلرواتیلن آلوده کننده‌ی خاک و آب است و زدودن آن هم بسیار کار مشکلی است. به لطف فناروی‌های جدید بسیاری از ماشینهای جدید به کار رفته در کار خشکشویی 99% ماده مصرف شده را دوباره تصفیه کرده و مورد استفاده قرار می‎دهند.  در واقع خشکشویی پروسه‎ای برای تمیز کردن پارچه‌های طریف است که تحمل شسته شدن زیاد با ماشین‌های لباسشویی معمولی را ندارند.

در حالی که خشکشویی روشی برای تمیزکاری و مراقبت از پارچه‎های ظریف است، برخی پارچه‌ها ممکن است در طول پروسه خشکشویی آسیب ببینند. به این دلیل که در روش خشکشویی از مواد شیمیایی خاصی استفاده می‌شود، برخی مواد سازنده پارچه‌ها در برابر آن مقاومت ندارند. پارچه‌هایی که اصولا درخشکشویی آسیب می‌بینند آن‌هایی هستند که مواد مصنوعی از قبیل پلاستیک، پی وی سی یا پلی اورتان هستند. این پارچه‌ها در طول خشکشویی ممکن است کیفیت خود را از دست بدهند بنابراین هیچ وقت آن‌ها را خشکشویی نکنید.

در حالی که نمی‌توان به طور کلی گفت که خشکشویی برای کدام جنس مناسب و برای کدام جنس مناسب نیست، در نظر داشتن چند نکته ما را در این راه بسیار کمک خواهد کرد. یک راه بسیار مطمئن مراجعه به لیبل روی لباس و خواندن دقیق آن است. اگر پارچه لباس به موردی حساسیت داشته باشد اصولا در این لیبل‌ها به طور دقیق ذکر می‌شود. اگر نتوانستید اطلاعات مناسبی از این طریق به دست بیاورید، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که آیا با غوطه ور کردن پارچه در آب آسیبی می‌بیند یا نه؟ پارچه‌هایی مانند کشمیر و پشم ممکن است دفرمه شوند و کش بیایند، بنابراین در مورد این پارچه‌ها از شستشوی کامل خودداری کنید. ابریشم هم پارچه‌ی ظریف و حساس دیگری است  که باید با احتیاط با آن برخورد کرد. شستن آرام با دست به آن آسیب نمی‌زند اما هیچگاه آن را کامل در آب خیس نکنید و از ماشین لباسشویی هم برای شستن آن استفاده نکنید.

به طور کلی لباس‌های زمستانی مانند بافت‌ها و پالتو و لباس‌های ظریف مانند زیرپوش‌ها و اکسسوری‌هایی مانند روسری و دستمال گردن یا لباس‌های شب باید با دقت بیش‌تری شستشو شوند. این حساسیت در مورد اکثر تی‌شرت و شلوارها وجود ندارد.

به طور معمول تمام پارچه‌های نخی و پلی استر برای شستشو با ماشین لباسشویی معمولی مانعی ندارند اما اگر همین پارچه‌های با مواد حساس‎تری  که در بالا ذکر شد، ترکیب شده باشند حتما باید خشکشویی شوند. مثلا در مورد کت و شلوارها این حساسیت وجود دارد و احتمال دفرمه شدن وجود دارد. بنابراین یا آن‌ها را خشکشویی کنید و یا با دقت زیادی با دست بشویید.

به غیر از شستشو، مراقبت‌هایی مانند اتو کشیدن هم برای چنین پارچه‌هایی باید با دقت کامل انجام شود. پارچه و موادی که به شستشوی معمولی (شستشوی به وسیله آب با ماشین لباسشویی یا دست) حساس هستند اصولا در باقی موارد هم این چنینند. در حالی که برخی پارچه‌ها مشکلی با شستشو ندارند اما باید در اتو کشیدن آن‌ها دقت به خرج داد. پرده، شیفون و ساتن از این دسته هستند.

زمانی که می‌خواهید در مورد شستشوی پارچه‎ای تصمیم بگیرید، جنس مواد آن و شوینده مناسب آن را حتما در نظر داشته باشید. اگر در موردی شک دارید که لباس باید خشکشویی شود یا نه، حتما از افرادی که درخشکشویی مهارت دارند اطلاعات دقیق‌تری بگیرید تا به لباستان آسیبی نرسد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید