چگونه از لباس خود لکه‌بری کنیم؟

اگر تا به حال لباسی را به خاطر لکه ایجاد شده بر روی آن از دست نداده‌اید، بدانید که خوش شانسید. اگر ندانید چطور به درستی لکه‌های لباس را پاک کنید، ممکن است لباس باارزشتان خیلی زود از مصرف بیفتد. در این مقاله چند روش برای لکه‌بری از پارچه‌های مختلف برایتان آورده‌ایم.

همیشه قبل از هر اقدامی لیبل روی لباس را چک کنید. آن‌ها اصولا راهنمایی‌های مفیدی برای پاک کردن لکه از روی لباس می‌دهند. به علاوه شامل توصیه‌های برای شستشوی صحیح هستند تا آسیبی به پارچه لباس وارد نشود.

لباس را درون آب قرار دهید:

همیشه قبل از شستشو ابتدا لباس را در آب بیندازید و با استفاده از آب سرد محل لکه را خیس کنید. این کار مانع از خشک شدن لکه می‌شود که کار را برای تمیز کردن بسیار سخت می‌کند.

Washing clothes in sink in laundry room

سعی کنید لباس را کاملا داخل آب بگذارید.

هیچ وقت محل لکه را چنگ نزنید. این کار باعث پخش شدن آن می‌شود و تنها سطح لکه را بزرگ‌تر می‌کند.

لباس را ازمنبع گرما به دور نگه دارید:

گرما اغلب باعث تثبیت لکه بر روی پارچه می‌شود. بنابراین از قرار دادن آن در برابر گرما و نور خوشید خودداری کنید. و در هنگام شستن از آب سرد استفاده کنید.

از فشار اجتناب کنید:

در هنگام تمیزی از فشار بر روی سطح لکه خودداری کنید. زیرا این کار باعث می‌شود تا لکه بیش‌تر به خورد پارچه برود و تمیز کردن را سخت‌تر می‌کند.

انتخاب شوینده مناسب:

جنس پارچه را مد نظر قرار دهید:

جنس پارچه تعیین کننده‌ی ماده‌ای است که باید برای لکه‌بری از آن استفاده کرد. این اطلاعات را به صورت دقیق می‌توانید از روی لیبل لباس به دست بیاورید. اگر اطلاعاتی وجود ندارد، خودتان با توجه به جنس پارچه عمل کنید.

پارچه کتان:

 بهترین ماده برای پارچه کتان شوینده‌های صنعتی و اسید ضعیف (سرکه) است. هرچند که سفیدکننده‌ها را می‌توان بر روی این پارچه کتان سفید به کار برد، ممکن است به حدی قوی باشد که به آن آسیب برساند.

پارچه پشم:

حواستان باشد که پارچه پشمی را فقط در حالت افقی و پهن شده خیس کنید زیرا ممکن است کشیده شود و از فرم بیافتد. به شوینده هم دقت کافی داشته باشید، بیش‌تر اسیدها و سفیدکننده‌ها به این جنس آسیب می‌زنند. اگر برایتان مقدور است لباس‌های پشمی را به خشک‌شویی بدهید تا به صورت حرفه‌ای لکه‌بری شود.

الیاف مصنوعی:

این مواد شامل الفین، نایلون، پلی استر و مواد مشابه هستند. برای پیشگیری از آسیب به پارچه حتما با شوینده‌هایی که مخصوص این مواد است لکه‌بری را انجام دهید، مگر در مواردی که بی ضرر بودن باقی مواد در لیبل لباس ذکر شده باشد.

پارچه ابریشمی:

تمیز کردن لکه از روی پارچه ابریشم کار بسیار ظریفی است و باید با دقت دوچندانی انجام شود. حتما آن را سریع درون آب سرد بگذارید تا لکه در عمق پارچه نرود و سپس به آرامی در آب تکانش دهید تا لکه خارج شود.

مرحله اول، آب:

آب به هیچ پارچه‌ای آسیب نمی‌رساند، اما قدرت چندانی هم ندارد. آب می‌تواند لکه‌هایی مانند رنگ مو و رژ لب را تا حد خوبی کم رنگ کند اما باید مدت زمان زیادی درون آب گذاشته شود تا تاثیر خود را بر لکه‌های روغنی بگذارد. احتمالا هم نیاز به استفاده از شوینده پیدا خواهید کرد.

مرحله دوم، نمک:

نمک از آنجایی که ماده‌ای جاذب است می‌تواند با قرار داده شدن روی لکه مفید واقع شود. این مورد برای لکه‌های مختلفی از جمله خون موثر است.

مرحله سوم؛ هیدوژن پراکسید:

این ماده برای لکه‎ی ناشی از رژ لب و علف کاربرد دارد. اما روی لکه‌های روغنی بی تاثیر است.

مرحله چهارم؛ وایتکس:

این ماده فقط برای پارچه‌های سفید و به خصوص جنس نخی تاثیر دارد.

مرحله پنجم؛ اسید ضعیف:

این ماده برای از بین بردن لکه چسب عالی است. همچنین برای لکه‌های کم رنگ چای، قهوه و علف هم موثر است.

مرحله ششم؛ گلیسیرین:

گلیسیرین برای لکه‌های جوهر و رنگ کابرد دارد. این ماده توانایی جذب لکه را از پارچه دارد و در اغلب لکه‌برهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرحله هفتم؛ پاک کننده آنزیمی:

این مواد به صورت صنعتی قبل تهیه هستند و برای پارچه‌های ارگانیکی مثل کتان کاربرد دارند. بیشتر روی موادی مانند خون، ادرارو زرده تخم‌مرغ موثر هستند.

نکات کوچکی که می‌توانند لکه‌بری را راحت‌تر کنند:

از حوله استفاده کنید:

طرف لکه شده پارچه را بر روی یک حوله پهن کنید. این کار باعث جذب شدن اندکی از مواد به داخل حوله می‌شود. با این کار لکه سریع‌تر از پارچه پاک می‌شود.

DYT4BB Stacks of colorful bathroom towels in a store

به پارچه استراحت بدهید:

بعد از استفاده از شوینده مناسب، آن را به مدت یک ساعت روی یک سطح تمیز قرار دهید تا شوینده بهترین تاثیر را داشته باشد. خیلی مراقب باشید که لباس در این مرحله خشک نشود، این کار تمام مراحل قبلی را بی اثر می‌کند.

از ماشین لباسشوویی کمک بگیرید:

بعد از طی مراحل بالا، آن را به تنهایی داخل ماشین لباسشویی قرار داده و بشورید. با چرخش ماشین کار لکه‌بری راحت‌تر خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید