چگونه بلوزهای بزرگ‌تر را اندازه‌ی خودمان کنیم؟

آّب رفتن لباس

گاهی اوقات به هنگام خرید لباس اتفاقات عجیبی می‌افتد و ما از بین ده‌ها قطعه‌ی مختلف، لباسی را انتخاب می‌کنیم که برایمان بزرگ‌تر است. این حالت معمولاً در دست‌دوم‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های لباس قدیمی و وینتیج اتفاق می‌افتد و هر یک از بلوزها، تاپ‌ها و تی‌شرت‌ها به‌قدری جذاب هستند که افراد حاضرند سایزهای بزرگ‌تر را نیز خریداری کنند. در این مقاله می‌خواهیم چند روش ساده و خانگی برای کوچک کردن لباس‌های بزرگ‌تر را مرور کنیم و با چندراه کار مفید و کاربردی در این زمینه آشنا شویم.

لباس های آب رفته

آب رفتن لباس، اتفاقی متداول در تمام خانه‌ها

گاهی اوقات ما بدون توجه به جنس پارچه، برچسب روی آن و بررسی دمای مناسب برای شستن لباس موردنظر، آن را شستشو می‌کنیم و در پایان شستشو، با صحنه‌ای غافلگیرکننده روبه‌رو می‌شویم. درواقع آب رفتن لباس و کوچک شدن آن اتفاقی است که کم‌وبیش تمام افراد با آن آشنا هستند و دست‌کم، یکی دوتا از لباس‌هایشان را به خاطر همین مسئله ازدست‌داده‌اند. حال تصور کنید که ما از پدیده‌ی آب رفتن لباس استفاده کرده و لباس‌های بزرگ‌تر را اندازه‌ی خودمان کنیم. این اتفاق بسیار آسان و ممکن است و کافی است با توجه به دستورالعمل‌های ذکرشده در این طلب، انجام شود.

کوچک کردن لباس

بررسی جنس پارچه

یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی که باعث آب رفتن و کوچک‌تر شدن لباس‌ها می‌شود، گرما است. پارچه‌های مختلف نسبت به گرما واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند. برخی از پارچه‌ها در اثر تماس با آب گرم بلافاصله جمع می‌شوند، اما برخی دیگر در برابر آب گرم مقاوم‌تر هستند و به‌راحتی دچار تغییر در ابعاد و اندازه نمی‌شوند.

برچسب لباس

پارچه‌های الیاف طبیعی

هرچه الیاف طبیعی پارچه‌ی شما بیشتر باشد، زودتر و آسان‌تر آب‌رفته و کوچک‌تر می‌شود. به همین  دلیل پارچه‌هایی همچون کتان، لینن و ساتن به‌عنوان حساس‌ترین پارچه‌ها در برابر آب گرم شناخته می‌شوند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را کوچک‌تر کرد. اگر لباستان از جنس این پارچه‌ها است به‌آسانی می‌توانید، آن را کوچک‌تر کرده و مورداستفاده قرار دهید.

پارچه کتان

پارچه‌های الیاف مصنوعی

پارچه‌هایی همچون نایلون و پلی‌استر که از الیاف مصنوعی تهیه‌شده‌اند، در برابر حرارت مقاوم‌تر هستند و به همین دلیل کوچک‌تر کردن آن‌ها کاری سخت و دشوار است. البته می‌گوییم سخت و دشوار و هرگز نمی‌گوییم که غیرممکن است. پس ابتدا توصیه می‌کنیم جنس پارچه را به‌درستی تشخیص دهید تا در انتخاب روش درست برای کوچک کردن لباس، دچار اشتباه نشوید و به لباستان آسیب وارد نکنید. سپس می‌توانید قدم‌به‌قدم پیش رفته و لباستان را قالب تنتان کنید.

کوچک کردن لباس با آب گرم

استفاده از آب گرم برای کوچک کردن لباس‌ها، روشی ساده، آسان و بسیار سریع است. برای این کار شما فقط به یک ظرف برای خیس کردن لباس و مقدار کافی آب داغ احتیاج دارید. لباس را در درون ظرف موردنظر قرار داده و آب را در حد نقطه‌ی جوش، گرم‌کنید. آب داغ را روی لباس بریزید، به‌طوری‌که تمام آن را پوشش دهد و لباس در درون آب غرق شود. کافی است 5 دقیقه صبر کنید و بعدازآن لباس را از آب بیرون بکشید و برای خشک شدن آویزان کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا مطمئن شوید که لباس به‌اندازه‌ی دلخواه شما رسیده است.

آب داغ

نکات ایمنی را رعایت کنید

به هنگام انجام این کار دقت کنید که پوست بدن شما با آب داغ برخورد نکرده و دچار سوختگی نشود. به هنگام ریختن آب در ظرف، منبع آب را پایین نگه‌دارید تا قطرات آب داغ پخش نشده و اتفاق ناگواری رخ ندهد.

هشدار

کوچک کردن لباس در ماشین لباسشویی

با استفاده از ماشین لباسشویی هم می‌توانید، لباس‌هایتان را به‌راحتی کوچک‌تر کنید. البته این روش نکاتی هم دارد که باید موردبررسی قرار بگیرد. برای این کار باید برنامه‌ی لباسشویی را روی گرم‌ترین حالت آب قرار دهید و لباس موردنظرتان را درون ماشین لباسشویی بگذارید.

لباسشویی

در این حالت دقت کنید که دیگر لباس‌هایتان آسیب نبینند. همچنین یادتان باشد، لباس‌هایی که رنگ می‌دهند را در این حالت شستشو نکنید. روی‌هم‌رفته این هم روشی برای کوچک کردن لباس‌ها است و شما با استفاده از آن می‌توانید، عمداً کاری کنید که لباس‌هایتان آب روند و کوچک‌تر شوند.

کوچک کردن لباس در خشک‌کن

بعدازآن که لباس‌هایتان را با آب داغ (چه به‌صورت دستی و چه با ماشین لباسشویی) شستشو کردید، آن‌ها را با استفاده از یک دستکش برای جلوگیری از سوختن دست‌ها، داخل خشک‌کن بگذارید و بالاترین درجه‌ی حرارت ممکن را انتخاب کنید. این مرحله نیز باعث می‌شود که لباس شما کمی کوچک‌تر شود و شما به هدفتان نزدیک‌تر شوید.

خشک کن

در مورد لباس‌های حساس‌تر و نازک‌تر می‌توانید از برنامه‌ی خشک‌کن برای لباس‌های حساس استفاده کنید. اما یادتان باشد، هرچه دمای خشک‌کن بالاتر رود، شانس کوچک شدن لباس شما نیز بالاتر می‌رود. دراین‌بین فراموش نکنید که تمام این کارها ممکن است لباس شمارا به سایز ایده آل نرسانند و یا در اثر بی‌احتیاطی، لباستان بسیار کوچک‌تر از حد دلخواه شما شود. بنابراین قبل از این‌که بخواهید لباستان آب برود و کوچک‌تر شود، خوب فکر کنید و با آگاهی و اطلاع قبلی، نسبت به این کار اقدام کنید تا درنهایت پشیمان نشوید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید