لکه بری از پارچه‌ی جیر

پارچه ی جیر

همه‌ی ما پارچه‌ی جیر را به خاطر نرمی، لطافت و زیبایی بیش‌ازاندازه ای که دارد می‌شناسیم و در بسیاری از موارد، کیف و کفش‌های جیر، کت‌وشلوارهای جیر و دیگر قطعات تهیه‌شده از این پارچه‌ی محبوب را مورداستفاده قرار می‌دهیم. پارچه‌ی جیر با تمام ویژگی‌های مثبتی که دار، بسیار سخت تمیز می‌شود و بعضاً لکه بری نادرست از آن باعث می‌شود که بافت پارچه به‌شدت آسیب ببیند و پرزهای آن از بین برود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که این مقاله را مطالعه کنید و با سه روش آسان برای از بین بردن لکه‌های چربی از روی پارچه‌ی جیر آشنا شوید.

جیر

استفاده از نشاسته‌ی ذرت

در مرحله‌ی اول ببینید که آیا لکه همچنان خیس است یا نه؟ در صورت خیس بودن، قبل از هر کاری روغن اضافی را با یک قطعه دستمال تمیز بردارید تا بیشتر در بافت پارچه نفوذ نکند و پاک کردن آن سخت‌تر نشود. سپس مقدار قابل‌توجهی از نشاسته‌ی ذرت را بر روی محل لکه بریزید تا کاملاً آن را بپوشاند و اجازه دهید که یک ساعت به همان شکل باقی بماند.

نشاسته ی درت

بعد از گذشت یک ساعت، نشاسته‌ی ذرت را با دستمالی تمیز از روی پارچه‌ی جیر بردارید و باقی‌مانده‌ی نشاسته را با آب ولرم بشویید. حالا می‌توانید با استفاده از یک مسواک یا براش مخصوص شست‌وشوی پارچه‌های جیر، روی لکه را به‌آرامی بسابید تا لکه‌ی موردنظر از بین برود. در صورت نیاز می‌توانید تمام مراحل بالا را از ابتدا تکرار کنید تا لکه‌ی چربی کاملاً از بین برود. ضمناً می‌توانید به‌جای نشاسته‌ی ذرت از جوش‌شیرین نیز استفاده کنید.

برس

استفاده از مایع ظرف‌شویی

مثل مورد بالا، ابتدا خیسی لکه را از بین ببرید و روغن اضافی را با دستمال پاک‌کنید. حالا می‌توانید از چند قطره مایع ظرف‌شویی استفاده کنید و روی لکه را با آن بپوشانید. توجه کنید که مایع ظرف‌شویی بیش‌ازاندازه استفاده نکنید چون آبکشی زیاد موجب از بین رفتن بافت پارچه‌ی جیر می‌شود.

مایع ظرفشویی

سعی کنید با استفاده از براش های مخصوص شست‌وشوی پارچه‌ی جیر و مایع ظرف‌شویی لکه‌ی موردنظر را از بین ببرید. در این مرحله بسیار دقیق و حساس عمل کنید تا بافت پارچه آسیب نبیند. به هنگام آبکشی از آب ولرم استفاده کنید و از سابیدن پارچه در زیر آب روان خودداری کنید. در صورت نیاز می‌توانید این مراحل را از ابتدا تکرار کنید و این بار از مقدار بیشتری شوینده استفاده کنید تا اثری از لکه باقی نماند.

مسواک

استفاده از پکیج‌های مخصوص پارچه‌های جیر

روش دیگر استفاده از ابزارهای مخصوص پاک کردن پارچه‌های جیر است. این پکیج‌ها معمولاً در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند و استفاده از آن‌ها ریسک کم‌تری دارد. برای از بین بردن لکه‌های چربی از روی پارچه‌ی جیر ابتدا از برس مخصوص استفاده کنید و لکه‌های خشک‌شده را از بین ببرید. بعدازآن از پاک‌کن جیر استفاده کنید.

پاک‌کن جیر چیزی شبیه به پاک‌کن‌های معمولی است و به‌طور خاص برای پارچه‌های جیر طراحی‌شده است. آن را روی لکه بکشید و سپس از اسپری لکه بر مخصوص جیر استفاده کنید. در این مرحله اگر اسپری پاک‌کننده جیر ندارید می‌توانید از سرکه استفاده کنید. یک‌تکه پارچه را با یک قاشق چای‌خوری سرکه مرطوب کنید و پارچه را روی محل لکه بکشید.

پاک کن جیر

بعد از انجام این مرحله، از دستمال میکرو فیبر استفاده کنید و رطوبت اضافی پارچه را جذب کنید. این مرحله باعث می‌شود که چربی باقی‌مانده در پارچه خارج شود و بیشترین حد از تمیزی به دست آید. در پایان می‌توانید پارچه را با آب ولرم آبکشی کنید و بدون قرار دادن در زیر نور آفتاب و یا مجاورت در معرض منابع گرمایی، آن را خشک‌کنید.

دستمال

برس کشیدن پارچه‌ی جیر

یکی از مهم‌ترین مراحل در شست‌وشوی پارچه‌ی جیر، برس کشیدن آن بعد از پایان کار است. همان‌طور که می‌دانید این پارچه دارای پرزهای بلندتری نسبت به سایر پارچه‌ها است و تمام زیبایی آن نیز به خاطر همین پرزها است. اگر شست‌وشوی نادرست باعث شود که این پرزها از بین بروند، تمام درخشندگی و زیبایی پارچه نیز از بین می‌رود. برای جلوگیری از این حالت توصیه می‌کنیم که قطعات جیر خود را بعد از هر بار شست‌وشو برس بکشید.

برس کشی

البته توجه بفرمایید که استفاده از هر برسی برای این پارچه‌ها مناسب نیست و فقط برس های مخصوص خودشان برای این کار توصیه می‌شود. در صورت نداشتن برس مخصوص می‌توانید از مسواکی نرم استفاده کنید.

کفش

شیوه‌ی درست برس کشی در پارچه‌ها جیر

اگر می‌خواهید پارچه‌ی جیر را برس بکشید، بهتر است این کار را از بالا به پایین انجام دهید. به این منظور از بالاترین نقطه شروع کنید و به‌تدریج و به‌صورت یکدست به پایین بیایید. شاید این کار بسیار ساده و حتی غیرضروری به نظر برسد اما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برس کشیدن پراکنده و نامنظم باعث می‌شود که پارچه به‌صورت گرگ‌ومیش و ابلق ابلق دیده شود و ظرافت و زیبایی اولیه را نداشته باشد. همچنین لازم است به خواب پارچه دقت کنید تا در انتها لباستان تیره و روشن نشود و کاملاً یکدست و یکپارچه دیده شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید