مبارزه با لکه‌ی سفید کننده‌ها

سفید کننده

تقریبا همه ما برای یکبار هم که شده لباس‌های خود را به دلیل سفید شدن و لکه‌ی حاصل از سفیدکننده از دست داده‌ایم. چه لباس‌های رنگی بر اثر تصادف یا بی احتیاطی لکه شده باشد، چه لباس سفیدی که کمی زرد شده و بعد از شستشو با سفید کننده لکه‌هایی بر جا گذاشته است. هرچند ممکن است در اغلب موارد نتوانید لباس‌های خود را به فرم اولیه برگردانید، می‌توانید آسیب را تعدیل کنید و همچنان از آن لباس استفاده کنید. در این نوشته به چند روش کاربردی در این راستا می‌پردازیم.

تیشرت سفید

از راه‌ حل‌های طبیعی استفاده کنید:

از آب لیمو استفاده کنید که بسیار ملایم است:

 اگر بتوانید از این طریق لکه‌ها را از بین ببرید نیازی به استفاده از هیچ ماده شیمیایی نخواهید داشت. در یک تشت بزرگ، مقدار زیادی آب جوش بریزید و به آن ¼ لیوان آب لیمو اضافه کنید. سپس لباس را وارد آب کنید و اجازه دهید 1 تا 2 ساعت بماند. برای از بین رفتن بوی احتمالی آب لیمو لباس را در زیر نور خورشید بذارید تا خشک شود.

لیمو ترش

سرکه را امتحان کنید:

از آنجایی که سرکه حاوی استیک اسید است به از بین رفتن لکه باقی مانده از سفید کننده کمک می‌کند. برای این کار سرکه سفید تهیه کنید و محل لکه مورد نظر را کاملا با سرکه بشویید. سپس لباس را در آب سرد غوطه ور کنید. اگر نیاز شد این مراحل را برای چند بار تکرار کنید.

  • قبل از استفاده از سرکه سفید، لباس را در آب سرد قرار دهید تا اگر سفیدکننده‌ای در بافت پارچه باقی مانده است، خارج شود. ترکیب سفیدکننده و سرکه تولید سم می‌کند.
  • اگر پارچه‌ی لباستان کتان است، از مقدار کمی سرکه استفاده کنید، زیرا به مرور زمان به این نوع پارچه آسیب می‌رساند.
سرکه سفید

راه حل جایگزین:

پوشاندن قسمت لکه شده‌ی لباس با پچ گزینه دیگری است که می‌توانید در نظر داشته باشید. بسته به اینکه لکه کجای لباس ایجاد شده باشد، استفاده هوشمندانه از پچ‌های متنوعی که وجود دارد مشکلتان را حل خواهد کرد.

شلوار جین

روش‌هایی برای تصحیح رنگ:

از ماژیک مناسب استفاده کنید:

از رنگی استفاده کنید که کاملا هماهنگ با لباستان باشد، در غیر اینصورت استفاده از ماژیک برای پوشاندن لکه از وجود خود لکه بدتر است. کل محل لکه را با ماژیک بپوشانید و از اتو برای تثبیت آن استفاده کنید.

  • همیشه قبل از استفاده روی لباس، ماژیک را روی یک تکه پارچه مستعمل یا لباس قدیمی امتحان کنید تا مطمئن شوید که رنگ مناسبی را انتخاب کرده‌اید.
  • این روش برای لباس‌های مشکی و تیره بسیار مناسب است و برای لباس‌های روشن نه!
  • از سفیدکننده طبیعی نور خورشید استفاده کنید:

لباس آسیب دیده را بشورید و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. چند ساعت صبر کنید و اگر نیاز بود دوباره این فرآیند را تکرار کنید. اشعه‌ی فرابنفش خاصیت سفیدکنندگی بر روی لباس دارد، حتما لباس را به صورتی قرار دهید که تمام نقاط آن نور یکسانی دریافت کنند.

  • این روش به از بین رفتن کامل لکه‌ها کمکی نمی‌کند اما آن را روشن‌تر و لباس را قابل استفاده می‌کند.
ماژیک

از ایجاد لکه جلوگیری کنیم!

سفیدکننده را با شوینده ملایم‌تری جایگزین کنیم:

سفیدکننده‌های استانداردی که در بازار موجود است  ناملایم است. به جای آن از شوینده ملایمتری استفاده کنید و نتیجه مشابهی خواهید دید. سفیدکننده‌ها بهترین انتخاب برای موارد خانگی نیستند و بیشتر به منظور صنعتی ساخته شده‌اند. از مواد ملایمتری مانند بوراکس استفاده کنید.

سفیدکننده‌ها اثرات مخربی روی محیط زیست دارند، با استفاده از مواد طبیعی این تخریب را به حداقل برسانیم.

شوینده

ماشین لباسشویی را بعد از هر بار استفاده از سفید کننده تمیز کنید:

اگرچه همه سفیدکننده‌ها را موادی تمیزکننده می‌شناسیم اما وقتی پای لباس‌های تیره در میان باشد، به جای تمیز کردن لباس، می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های غیرقابل برگشتی شوند. اگر برای شستشوی لباس‌های روشن در ماشین لباسشویی از سفیدکننده استفاده می‌کنید، قبل از ریختن سری بعد لباس‌ها حتما ماشین را کاملا تمیز کنید. می‌توانید ماشین را وقتی خالی است روی شستشوی سریع قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که تمام ماده شیمیایی از فضای داخل ماشین پاک شده باشد.

لباسشویی

نکاتی در مورد استفاده از سفیدکننده:

به جای پیدا کردن راه حل برای از بین بردن لکه حاصل از سفیدکننده با مراقبت‌هایی از همان ابتدا از به وجود آمدن لکه جلوگیری کنید. این موارد ساده را به خاطر بسپارید:

از شستن لباس‌های رنگی با سفیدکننده خودداری کنید.

هیچ وقت سفیدکننده را به صورت مستقیم روی لباس نریزید. همیشه لباس را خیس کنید، سفیدکننده را رقیق کنید و استفاده کنید.

دستکش پلاستیکی

وقتی از سفیدکننده استفاده می‌کنید، لباس‌های قدیمی خود را بپوشید که اگر احیانا از شوینده روی لباستان ریخت، مشکلی به وجود نیاید. همچنین از دستکش پلاستیکی برای محافظت از دست‌های خود استفاده کنید.

اگر برای وسیله‌ای در خانه از سفیدکننده استفاده می‌کنید، مثلا برای مبلمان، حتما به باقی اعضای خانه اطلاع دهید که تا زمان خشک شدن از برخورد لباس‌های خود با آن قسمت خودداری کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید