اصول نگهداری از پالتوها

پالتوهای زمستانی

پالتوها یکی از گران‌قیمت‌ترین آیتم‌ها در بین پوشاک زنانه و مردانه به شمار می‌آیند و معمولاً هرسال خریداری نمی‌شوند. ما معمولاً مبالغ نسبتاً زیادی را برای خرید پالتو پرداخت می‌کنیم و حتی اگر هرسال بخواهیم پالتویی نو و تازه خریداری کنیم، این به آن معنا نیست که پالتوی قبلی خود را دور می‌ریزیم. به همین دلیل حفظ و نگه‌داری از پالتوها بسیار مهم است و رعایت برخی نکات ساده و کاربردی باعث می‌شود که طول عمر این آیتم‌های گران‌قیمت و ارزشمند بالاتر رود.

به‌این‌ترتیب شما می‌توانید پالتوهای خود را تا سال‌های سال مورداستفاده قرار دهید و در عوض هزینه‌ی خرید پالتو را صرف دیگر امور موردعلاقه‌تان و حتی خرید لباس‌های دیگر کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه‌ی نگهداری از پالتوها آشنا شده و این نکات را در زندگی شخصی خود نیز به کار ببرید.

پالتو

شست‌وشوی تخصصی پالتوها

پالتوها جزءِ لباس‌هایی هستند که به‌طور مستقیم با بدن ما تماس ندارند و بر روی سایر لباس‌های زمستانی ما پوشیده می‌شوند. اما تاکنون فکر کرده‌اید که پالتوهای ما در هر بار استفاده، در معرض چه آلودگی‌هایی قرار می‌گیرند؟ گردوغبار؟ بو و دود وسایل نقلیه؟ آلودگی‌های محیطی؟ آلودگی و کثیفی‌ها ناشی از تماس با اشیا؟ کافی است در پایان زمستان بوی پالتوهای خود را از نزدیک استشمام کنید و تمام این آلودگی‌ها را حس کنید!

تمیز کردن پالتو

حالا با خود مرور کنید که آخرین بار چه زمانی پالتوی خود را شسته‌اید و آیا شما هم جزءِ کسانی هستید که شست‌وشوی پالتو رو فراموش می‌کنند؟ اولین نکته در مورد نگهداری از پالتوها، شست‌وشوی به‌موقع آن‌ها است. برای این کار توصیه می‌کنیم که کار را به دست نیروی متخصص سپرده و پالتوی خود را خاطری آسوده به خشک‌شویی‌ها بسپارید. این مسئله در مورد پالتوهایی که از پشم خالص تهیه‌شده‌اند بسیار مهم است. چه‌بسا پالتوهایی که در اثر شست‌وشو با دمای نامناسب تغییر سایز داده‌اند و دیگر هرگز قابل پوشیدن نبوده‌اند. بنابراین توصیه می‌کنیم که در هرسال دو یا نهایتاً یک‌بار پالتوی خود را خشک‌شویی کنید و آلودگی‌ها و کثیفی‌های آن را از بین ببرید.

شست و شوی پالتو

شست‌وشوی پالتوها در خانه

اگر می‌خواهید پالتوهای هود را در خانه شست‌وشو کنید، به این نکات توجه کنید. در ابتدا روی یقه، زیر بغل و جیب‌های کت را با به ماده‌ی شوینده و یا لکه بر آغشته کنید. بعدازاین کار کت را پشت‌ورو کرده و آن را در درون ماشین لباسشویی قرار دهید. در این مرحله برای محکم‌کاری می‌توانید پالتو را در درون کیسه‌های مخصوص شست‌وشو قرار دهید تا هیچ آسیبی نبینند.

حالا درجه‌ی حرارت و دور چرخش لباسشویی را با توجه به جنس پالتو (پشم، کشمیر، جیر و …) تنظیم کنید و شست‌وشو را آغاز نمایید. هرگز پالتوی شسته شده در خشک‌کن نگذارید چراکه آسیب بسیار می‌بیند و کوچک می‌شود. برای گرفتن رطوبت اضافی پالتو می‌توانید از یک حوله استفاده کنید و بعد آن را از چوب‌رختی بیاویزید تا کاملاً خشک شود.

شست و شو در خانه

برس کِشی

مرحله‌ی بعدی در حفظ و نگه‌داری از پالتوها، برس کشی است. به‌طور منظم و بعد از هر دو یا سه بار استفاده از پالتوها، آن‌ها را برس کشی کنید تا زیباتر و شکیل‌تر به نظر برسند و بافت یکدست خود را از دست ندهند. این کار باعث می‌شود که هر نوع پرز و آلودگی که به سطح پالتو چسبیده است، از بین برود و پالتوی شما مثل روز اول بدرخشد.

برای این کار پالتو را روی سطحی صاف و سفت پهن کنید و با دقت روی آن را، از بالا به پایین برس بکشید. این کار را برای زیر بغل، روی جیب‌ها، دور گردن هم با دقت انجام دهید و بعد از هر بار برس کشیدن ببینید که پالتوی شما نو و تازه شده است.

براش لباس

پالتوهای چرمی

بعضاً افراد پالتوهای خود را از جنس چرم انتخاب می‌کنند. نگه‌داری از پالتوهای چرم قوانین خاص خود را دارد و نیازمند مواد نگه‌دارنده‌ی مخصوص چرم است. برای از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌های روی سطح چرم می‌توانید از دستمال یا اسفنج مرطوب استفاده کنید و به‌راحتی تمام لکه‌ها را از بین ببرید. سپس بهتر است از اسپری‌های ضد آب‌کردن چرم که در بازار موجود هستند استفاده کنید و تمام سطح پالتو را با این اسپری‌ها پوشش دهید.

پالتوی چرم

بعداز آن پالتوی خود را با استفاده از واکس مخصوص چرم، چرب کنید و اجازه دهید که واکس کاملاً جذب شود. هرگز پالتوی چرمی خود را در معرض نور آفتاب قرار ندهید، زیرا شدیداً آسیب می‌بیند و بافتش از بین می‌رود. پالتوهای چرم را در محیطی خنک و خشک نگه‌داری کنید و تمام مراحل ذکرشده  را هرچند وقت یک‌بار انجام دهید تا طول عمر پالتوی‌تان افزایش یابد و سال‌های سال مورداستفاده قرار گیرد.

پالتوی مشکی

با رعایت اصول فوق می‌توانید، طول عمر پالتوهای زمستانی خود را چند برابر کنید و هزینه‌ی لازم برای خرید پالتوی جدید را، صرف کارهای دیگر کنید. با نگهداری از پالتوهای خود در طول سال‌ها، می توانید به مجموعه‌ای از پالتوهای متنوع دست پیدا کنید و با غنی‌تر کردن کمد لباستان، در طول زمستان استایل‌های متفاوتی را تجربه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید