چگونه از چروک شدن لباس جلوگیری کنیم؟

تی شرت چروک

تصور کنید که ساعت‌ها وقت گذاشته و با دقت و ظرافت فراوان، لباس‌های خود را اتو کشیده‌اید. فردا صبح لباس‌های صاف و اتوکشیده را بر تن کرده و راهی محل کار می‌شوید. بعد از یکی دو ساعت از پشت میز خود بلند می‌شوید و یا بعد از چند ساعت کار و فعالیت متوجه می‌شوید که لباستان از سرتاپا چروک شده و هیچ اثری از صافی و زیبایی آن باقی نمانده است.

چین و چروک لباس ها

آماده‌سازی لباس برای پوشیدن

در این مقاله به معرفی چندراه کار ساده برای جلوگیری از چروک شدن لباس‌ها خواهیم پرداخت و شمارا با نکاتی مفید و کاربردی در این زمینه آشنا خواهیم نمود.

چروک لباس

لباس‌ها را کاملاً خشک‌ کنید

لباس‌ها وقتی گرم و مرطوب هستند، راحت‌تر چروک می‌شوند و ممکن است چین‌وچروک‌های عمیقی بردارند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که هرگز لباس‌ها را از خشک‌کن لباسشویی بیرون کشیده و بر تن نکنید. همواره صبر کنید که لباس‌ها در دمای اتاق خنک شوند و به دمای معمولی برسند.

لباسشویی و جلوگیری از چین و چروک لباس

البته بعضاً لازم است که لباس‌ها در همان حالت نم‌دار و مرطوب اتو شوند تا آماده‌ی پوشیدن شوند. درهرصورت وقتی لباس را بر تن کنید که کالا خشک باشد و اثری از رطوبت و حرارت در آن دیده نشود.

لباس‌ها را با دقت اتوکشی کنید

اگر می‌خواهید از چروک شدن لباس‌ها در طول روز جلوگیری کنید و چین‌وچروک‌ها را به حداقل برسانید، لباستان را پشت‌ورو اتو بزنید و سعی کنید که تمام خط و خطوط و درزها را صاف کنید. بهتر است این کار را با توجه به دستورالعمل حرارتی که بر روی برچسب لباس موردنظر است، انجام دهید و هرگز لباسی را برای این‌که صاف‌تر شود، با درجه‌ی حرارت بالاتر اتو نکنید.

اتوکشی برای چین و چروک لباس

از اسپری‌های ضد چروک استفاده کنید

شاید خیلی از ما، از وجود چنین اسپری‌هایی بی‌خبر باشیم. اما جالب است بدانید که اسپری‌هایی تحت عنوان افشانه‌های ضد چروک لباس در بازار موجود هستند که استفاده از آن‌ها بسیار ساده، مفید و کاربردی است. برای استفاده از این اسپری‌ها می‌توانید قبل از شستشوی هر لباس، از آن‌ها استفاده کنیم و کل سطح لباس‌هایمان را با اسپری بپوشانیم. مواد موجود در اسپری باعث می‌شوند که چین‌وچروک‌های کم‌تری بر روی لباس ایجاد شوند و لباس شما بعد از اتو شدن صاف‌تر بماند.

همچنین میتوانیم به راحتی یک اسپری ضد چروک لباس خانگی نیز درست کنیم.

اسپری ضدچروک لباس

در انتخاب پارچه دقت کنید

اگر می‌خواهید در تمام طول روز لباسی صاف و مرتب بر تن داشته باشید، از لباس‌هایی استفاده کنید که از پارچه‌های ضد چروک تولیدشده‌اند. حال ممکن است این سؤال برایتان به وجود آید که کدام پارچه‌ها ضد چروک هستند و کدام‌یک آسان‌تر چروک می‌شوند.

در پاسخ به این سؤال  می‌توان گفت، هرچه درصد کتان و نخ موجود در یک لباس کم‌تر باشد، دیرتر چروک می‌شود. علاوه بر آن پارچه‌هایی همچون ابریشم، ویسکوز و پلی‌استر از کم چروک‌ترین پارچه‌ها هستند و پوشیدنشان بسیار آسان است.

جنس پارچه ضد چروک

جلوگیری از چروک شدن لباس به هنگام استفاده از آن

به هنگام نشستن لباستان را صاف کنید

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد برای صاف نگه‌داشتن لباس‌هایی که بر تن دارند، نحوه‌ی عملکرد آن‌ها به هنگام نشست‌وبرخاست در محل کار، تحصیل و یا موقعیت‌های مختلف است. همیشه مراقب لباس‌هایتان به هنگام نشستن باشید. لباستان را با دست صاف کنید و حتماً کناره‌های آن را بکشید تا زیرتان جمع نشود. درواقع سعی کنید روی سطحی صاف از لباستان بنشینید تا چروک نشوند و وقتی از جای خود برخاستید، با تصویری ناخوشایند در پشت لباس خود مواجه نشوید.

چروک دامن پارچه ای

از روی‌هم انداختن پاها خودداری کنید

خیلی از ما عادت کرده‌ایم که به هنگام نشستن در هر مکانی، پا روی پا بیندازیم. اما باید بدانید که این حرکت موجب چروک شدن شلوار و یا دامن شما می‌شود. در این حالت پارچه‌ها تا می‌خورند و لباس‌ها در حالتی قرار می‌گیرند که احتمال چروک شدنشان بیشتر است. پس بهتر است پاها را در حالت معمولی و جدا از هم روی زمین قرار دهیم و از به هم چسباندن پاها خودداری کنیم.

درست نشستن، چروک نشدن شلوار

از قرار دادن اشیا بر روی پاها خودداری کنید

اگر ساک و یا کیفی با خود حمل می‌کنید، آن را روی پاهای خود نگذارید و اگر لازم بود درجایی بنشینید، آن‌ها را بر روی زمین و در کنار خود قرار دهید. گذاشتن اشیا، مخصوصاً اشیای سنگین بر روی لباس، موجب چروک شدن آن می‌شود و ممکن است چین‌وچروک‌های زیادی بر روی آن باقی بگذارد.

این مسئله در مورد گذاشتن اشیا در جیب‌های لباس نیز صدق می‌کند. جیب خود را سنگین نکنید و تا می‌توانید جیب‌ها را سبک نگه‌دارید.

جلوگیری از چروک شدن لباس و شلوار

با رعایت همین نکات ساده و کاربردی می‌توانید، چین‌وچروک‌های لباستان را به حداقل برسانید و در طول روز با ظاهری آراسته و مرتب در اماکن مختلف حاضر شوید. همواره به خاطر داشته باشید که لباس‌های نامرتب با چین‌وچروک فراوان، تأثیر خوبی روی آدم‌های اطراف شما باقی نمی‌گذارند و ممکن است اثرات منفی بر روی شخصیت کاری و حرفه‌ای و روابط انسانی شما داشته باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم همیشه صاف و اتوکشیده و مرتب باشید تا ازلحاظ بصری تأثیر خوبی رو دیگران باقی بگذارید و همواره به‌عنوان فردی مرتب و منظم در خاطر افراد باقی بمانید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید