چگونه با موی حیوانات خانگی در منزل خود مقابله کنیم؟

سگ و گربه

خیلی از ما به نگه‌داری و پرورش انواع حیوانات خانگی در منزل، از سگ و گربه گرفته تا انواع همستر و خوکچه‌ی هندی و حیواناتی نظیر این‌ها علاقه‌مندیم. اما وقتی به ریزش موی این حیوانات در خانه و شیوه‌ی زندگی روزمره‌ی خودمان فکر می‌کنیم، منصرف می‌شویم و ترجیح می‌دهیم که حیوان خانگی نداشته باشیم. در این بخش به معرفی راه‌کارهایی شده و آسان برای مقابله با موی حیوانات خانگی خواهیم پرداخت و به شما کمک خواهیم کرد که خانه‌ی خود را باوجود این حیوانات دوست‌داشتنی تمیز و پاکیزه نگه‌داریم.

ریزش موی سگ

رسیدگی به حیوانات خانگی

شانه زدن مو

اولین کاری که برای تمیز نگه‌داشتن خانه‌تان باید انجام دهید، رسیدگی دائمی به خود حیوان است. شما باید به‌طور روزانه موی حیوانات خانگی خود را شانه کنید تا موهای اضافی به‌یک‌باره و یکجا از بدن او جدا شوند و به‌مرورزمان در خانه پخش نشوند. این مسئله در مورد حیواناتی که موهای بلندی دارند، اهمیت بیشتری می‌یابد و شاید لازم باشد که روزی دو بار هم موی آن‌ها شانه شود.

شانه زدن موی گربه

کنترل سلامتی

مسئله بعدی کنترل دائمی سلامت حیوان شما است. بسیاری از بیماری‌ها و کمبود ویتامین‌ها در بدن حیوانات منجر به ریزش مو می‌شوند. چنین مشکلاتی با مراجعه به دامپزشکی‌ها و مصرف داروها و مواد غذایی موردنیاز، به‌راحتی برطرف می‌شوند و ریزش موی حیوان خانگی شمارا به حداقل می‌رسانند.

رسیدگی به حیوانات

شستشوی رخت خواب حیوانات

یکی دیگر از منابع پخش مو در خانه، رخت خواب خود حیوانات است. بنابراین توصیه می‌کنیم که تشک یا پتو یا زیرانداز حیوانات را که در آن می‌خوابند، مدام شستشو کنید. اگر رخت خواب حیوانات خانگی را در ماشین لباسشویی می‌شورید، یادتان باشد که بعد از خارج کردن تشک حیوان، یک‌بار ماشین را روی دور آبکشی بگذارید تا موهای چسبیده به داخل ماشین شسته شوند و به لباس‌های شما نچسبند.

رخت خواب سگ

استفاده از پارچه‌های مناسب در خانه

بسیاری از اشیا و مبلمان منزل ما دارای روکش‌های پارچه‌ای  هستند و بیشتر همین سطوح پارچه‌ای هستند که موی حیوانات خانگی را به خود جلب کرده و تولید مشکل می‌کنند. شما به‌سادگی می‌توانید با انتخاب پارچه  و روکش مناسب، این مشکل را به حداقل برسانید و نظافت منزل خود را آسان‌تر کنید. به همین دلیل توصیه‌ می‌کنیم که  در صورت نگه‌داری از حیوانات خانگی، کم‌تر از پارچه‌های مخملی، جیر و پارچه‌های پشمی و حوله‌ای که موی حیوانات را به خود جذب کرده و نگه می‌دارند خودداری کنید.

پارچه ی مناسب برای سگ

استفاده از جاروبرقی و مکنده

وسیله‌ی دیگری که به شما کمک می‌کند خانه‌ی خود را تمیز و عاری از موی حیوانات نگه‌دارید، جاروبرقی و یا مکنده است. سعی کنید خانه‌ی خود را به‌صورت روزانه یا یک روز در میان جاروبرقی بکشید تا موی حیوانات از روی زمین، فرش، مبل و گوشه و کنار خانه‌ی شما جمع شوند و تولید مشکل نکنند. طبیعتاً مکنده‌ها بسیار قوی‌تر از جاروبرقی هستند اما در هر خانه‌ای پیدا نمی‌شوند و استفاده‌ی عمومی ندارند.

جاروبرقی

استفاده از دستکش‌های پلاستیکی

یکی دیگر از روش‌های ساده و آسان برای تمیز کردن مبلمان خانه از موی حیوانات خانگی، استفاده از دستکش‌های پلاستیکی خیس است. جالب است بدانید که این روش برای جمع‌آوری موی خود انسان‌ها نیز بسیار کاربرد دارد و به‌راحتی هر نوع مویی را از روی فرش، مبل و یا هر جای دیگری جمع می‌کند. بنابراین کافی است یک دستکش پلاستیکی خیس بپوشید و تمام موهای خانه را به‌راحتی  جمع‌آوری کنید.

دستکش پلاستیکی

استفاده از اسپری‌های آنتی استاتیک یا ضد الکتریسیته

شاید خیلی از ما از وجود چنین اسپری‌هایی بی‌اطلاع باشیم. اما جالب است بدانید که افشانه‌های آنتی استاتیک در بازار به فروش می‌رسند و به‌راحتی الکتریسیته‌ی ساکن را خنثی می‌کنند. استفاده از این اسپری‌ها بر روی فرش و مبل و لباس باعث می‌شود که موی حیوانات خانگی به آن‌ها نچسبند و خیلی راحت از آن‌ها جدا شوند. به‌این‌ترتیب تمیز کردن خانه و لباس‌ها نیز آسان‌تر می‌شود و زمان کم‌تری می‌برد.

تمیز نگه داشتن خانه

استفاده از روکش

اگر همه‌ی کارهای بالا برایتان سخت و دشوار است و یا زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد می‌تواند، از روکش‌های مختلف بر روی مبلمان و اشیای خانه‌تان استفاده کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید در پایان هرروز یا هرچند وقت یک‌بار، این روکش‌ها را بتکانید و شستشو کنید و این‌چنین خانه‌ی خود را تمیز و مرتب نگه‌دارید.

روکش مبل

تمیز کردن لباس

شستشو

یکی دیگر از مسائلی که افراد به هنگام نگه‌داری از حیوانات خانگی با آن مواجه می‌شوند، چسبیدن مو به لباس آن‌ها است. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد که با لباس‌هایی پوشیده از مو رفت‌وآمد کند و یا همواره با خطر افتادن موی حیوانات در غذا، نوشیدنی و مسائل این‌چنینی دست‌وپنجه نرم کند. برای مقابله با این مشکل توصیه می‌کنیم که لباس‌های خود را قبل از شستشو در خشک‌کن قرار دهید. این مرحله باعث از بین رفتن بسیاری از موها می‌شود و شستشوی لباس شمارا آسان‌تر می‌کند.

خشک کن

رول‌های مخصوص مو

راه‌کار بعدی استفاده از رول‌های مخصوص با سطوح چسبناک است که تمام موهای رو لباستان را از بین می‌برد. در صورت نداشتن رول مخصوص نیز می‌تواند از چسب نواری‌های پهن استفاده کنید و در مواقع ضروری با چسباندن این چسب‌ها بر روی نواحی پر از مو، لباس خود را تمیز کنید.

رول مخصوص موی حیوانات

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید