اشتباهات رایج در شستشوی لباس

کف شوینده

همه‌ی ما به‌طور روزمره لباس‌های خود را شستشو می‌کنیم و با توجه به حجم لباس‌های کثیف، هفته‌ای چند بار از ماشین لباسشویی خود استفاده می‌کنیم. دراین‌بین استفاده از انواع شوینده‌ها، نرم‌کننده‌ها و مواد مخصوص برای شست و شوی لباس‌های رنگی، مشکی و غیره نیز به کمکمان می‌آیند تا به بهترین نتیجه‌ی ممکن دست پیدا کنیم. اما هیچ فکر کرده‌اید که مکن است در حین شستشوی لباس مرتکب اشتباهاتی شوید؟ اشتباهاتی رایج و متداول که اغلب افراد دچار آن‌ها می‌شوند و از نادرست بودن روش کارشان بی‌اطلاع هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با اشتباهات رایج در شستشوی لباس آشنا شده و آن‌ها را برطرف کنید.

شست و شوی لباس

ظرفیت ماشین لباسشویی را در نظر بگیرید

اولین اشتباه رایج در شستشوی لباس، پر کردن بیش‌ازحد ماشین لباسشویی است. ظرفیت و وزنی که هر ماشین لباسشویی تحمل می‌کند متفاوت است و وزنی که به‌عنوان ظرفیت ماشین اعلام می‌شود، وزن لباس‌ها بعد از خیس شدن است. لباس‌ها برای بهتر شسته شدن نیاز به فضای کافی برای چرخش در ماشین لباسشویی دارند و اگر شما این فضا را از بین ببرید، امکان شستشوی درست را از بین خواهید برد.

لباس زیادی

لباس‌های تیره را پشت‌ورو کنید

از دیگر نکاتی که برخی افراد به آن توجه نمی‌کنند، پشت‌ورو نکردن برخی لباس‌ها برای شستشو است. برای شستشوی لباس‌هایی که تیره‌رنگ هستند، توصیه می‌کنیم که ابتدا آن‌ها را پشت‌ورو کرده و سپس در ماشین لباسشویی قرار دهید. این کار باعث می‌شود که پارچه‌ی لباس شما رنگ خود را مدت‌زمان بیشتری حفظ کند و دچار سایه‌روشن نشود.

لباس تیره

نرم‌کننده برای حوله‌ها ممنوع!

هرگز برای شستشوی حوله از نرم‌کننده استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود که به‌مرورزمان بافت حوله‌های از بین برود و خاصیت جذب آب خود را از دست بدهند.

حوله

لباس‌های خیس خود را در ماشین لباسشویی رها نکنید

شنیده شدن صدای بوق پایان کار ماشین لباسشویی‌ها همیشه جالب و خوشایند نیست. ممکن است شما در آن لحظه سرگرم کار دیگری باشید و یا به‌قدری احساس خستگی کنید که توانایی خارج کردن لباس‌های شسته از ماشین لباسشویی را نداشته باشید و یا حتی خارج از منزل بوده و بعد از آمدن به خانه به‌طور کامل فراموش کنید که لباس‌ها را از ماشین بیرون بیاورید. اما لازم است بدانید که این کار یکی بزرگ‌ترین اشتباهات رایج در شستشو است. خیس ماندن لباس‌ها در محفظه بسته و تاریک باعث رشد قارچ‌ها در کم‌تر از 24 ساعت می‌شود و خطرات بسیاری را با خود به همراه می‌آورد.

لباس رنگی

سرعت عمل داشته باشید

از دیگر اشتباهات رایج در شستشوی لباس، به تأخیر انداختن شستن لباس‌هایی است که لکه شده‌اند. برخی از لکه‌ها فقط زمانی از بین می‌روند که بلافاصله تمیز شوند و سرعت عمل داشتن در این مقوله بسیار مهم است. همواره توصیه می‌کنیم، بلافاصله بعد از ایجاد شدن لکه بر روی لباس‌ها به فکر از بین بردن آن‌ها باشید و هرگز اجازه ندهید که لکه‌های روی لباس‌ها قدیمی‌شوند.

شوینده

آیتم‌های فلزی را جدا کنید

شستشوی لباس‌هایی که دارای آیتم‌های فلزی همچون میله‌ها، دکمه‌ها و متعلقاتی از این قبیل هستند، موجب آسیب رساندن به ماشین لباس‌شویی و یا خشک‌کن می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که این آیتم‌ها را تا حد امکان از لباس‌ها جدا کنید و یا از کیسه‌های مخصوص شستشوی لباس و یا روبالشی‌ها استفاده کنید و بعد از قرار دادن لباس‌ها در درون کیسه یا روبالشی، آن‌ها را در ماشین لباسشویی شستشو نمایید.

فلزات

زیپ‌ها را ببندید، دکمه‌ها را بازکنید!

اگر قصد شستن شلوارها و یا آیتم‌های زیپ‌دار را دارید، حتماً قبل از شستشوی آن‌ها در ماشین لباسشویی، از بسته بودن زیپشان مطمئن شوید. باز بودن زیپ لباس‌ها ممکن است به پارچه‌ی دیگر لباس‌ها آسیب وارد کنید و یا موجب خوردگی و یا زدگی در خود زیپ شود.

شلوار

این مسئله در مورد آیتم‌های دکمه‌دار کاملاً برعکس است. تمام دکمه‌ها را قبل از شستشو بازکنید. بسته بودن دکمه‌ها ممکن است موجب ایجاد پارگی در ناحیه‌ی دکمه و جادکمه شود و یا باعث شود که بخش‌هایی از لباس به‌خوبی تمیز نشوند.

بلوز

تست رنگ انجام دهید

اگر لباس تازه‌ای خریداری کرده‌اید که رنگی است و قصد شستن آن برای اولین بار را دارید، تستی ساده و آسان انجام دهید تا از رنگ دادن و یا ندادن آن مطمئن شده و جلوی فاجعه‌ای بزرگ را بگیرید. برای این کار می‌توانید قطعه‌ای رنگی از لباس موردنظر را خیس کنید و بعد آن را در تماس با پارچه‌ای سفید قرار دهید تا ببینید رنگی می‌شود یا نه. اگر پارچه‌ی سفیدرنگی شد می‌توانید لباس موردنظر را به‌تنهایی شستشو کنید تا بعد از چند بار شستشو رنگ آن به‌طور کامل خارج شود.

لباس سفید

لکه‌ها را نسابید

برخی افراد تصور می‌کنند که بهترین روش مقابله با لکه‌ها، سابیدن آن‌ها با مواد شوینده و بعضاً براش زبر و خشن است. اما لازم است بدانید که این روش کاملاً اشتباه است و بعضاً ممکن است موجب ماندگار شدن لکه‌ی موردنظر نیز بگردد. هرگز از این روش برای تمیز کردن لباس‌های خود استفاده نکنید و بهروش‌های لکه بری که قبلاً به آن‌ها اشاره کردیم رجوع نمایید تا به بهترین نتیجه‌ی ممکن دست پیدا کنید. l

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید