وگانیسم و تاثیر آن بر دنیای مد

در این روزها که تفکرات و طرفداران وگانیسم به شدت رو به افزایش است. بر آن برآمدیم تا مطلبی با این مضمون و همچنین تاثیر آن بر دنیای مد آماده کنیم. هدف طرفداران وگانیسم احترام به حقوق حیوانات و حفظ محیط‌زیست و ارتقا سلامتی و کیفیت زندگی است.

وگانیسم چیست؟

وگان به افرادی گفته می‌شود که به هیچ عنوان از محصولات حیوانی و فرآورده‌های حیوانی استفاده نمی‌کنند مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، روغن حیوانی و مواد لبنی.
از آنجایی که آنها مخالف آزار رساندن به حیوانات هستند از محصولات آرایشی و بهداشتی که تست حیوانی دارد نیز استفاده نمی‌کنند زیرا در این آزمایشات حیوانات دچار بیماریهای درناکی میشوند و رنج فراوانی را متحمل می‌شوند و جانشان را از دست میدهند. به همین منظور در خرید این محصولات کرولتی‌فری بودن این محصولات بسیار اهمیت دارد.
طرفداران وگان همچنین از لباسهایی که پوست و یا خز و چرم یا پر حیوانات استفاده شده باشد به شدت ممانعت می‌کنند.

وگانیسم و صنعت مد

کشتار صنعتی و بی‌رویه حیوانات آثار مخربی بر روی محیط‌زیست دارد. همچنین از پوست و خز و پر حیوانات نیز در صنعت مد و فشن استفاده میشود که فرآیند تولید آن برای محیط‌زیست بسیار مضر است. به منظور تهیه این محصولات حیوانات شکنجه بسیاری را تحمل می‌کنند. به احتمال زیاد فیلم‌هایی از مراکز تهیه پوست و خز حیوانات در چین را دیده‌اید. برای مرغوب بودن کیفیت خز، پوست حیوان را در حالیکه که او زنده است از بدن جدا میکنند و حیوان به همان حالت رها شده تا از درد جان دهد. این بی‌رحمی که انسان‌ها با حیوانات می‌کنند با توجه به هیج مکتبی جایز نیست. ولی از آنجایی که سود فراوانی در این صنعت است دلالان نمیتوانند دل از این رقم‌های هنگفت بکنند. هر روزه و ساله هزاران حیوان به روش‌های مختلفی دچار بیرحمی یک سری افراد انسان‌نما میشوند. طرفداران وگان در روزهای مشخصی به نشانه اعتراض در شهرهای مختلف جهان گردهم جمع می‌آیند تا فریاد اعتراض خود را به گوش مسئولبن برسانند.

ممنوعیت استفاده از پوست حیوانات

زمانی لباسهایی که از محصولات حیوانی در آن استفاده شده بود فقط نشانه لوکس و گرانقیمتی به حساب می‌آمد.چند سالی است که با بالا بردن آگاهی مردم و هوشیار کردن آنان نسبت به استفاده از پوست حیوانات، تلاش شده است تا برندهای شاخص حوزه مد و فشن را ترغیب کنند تا دیگر از پوست حیوانات در محصولاتشان استفاده نکنند.

برندهای دوستدار حیوانات

بعد از سالها بحث و مشاجره بین سازمان حمایت از حیوانات(پیتا) و طراحان مد و برندها، سرانجام صنعت مد پذیرفت تا از این پس با تغییر در سبک طراحی‌ها بیش از این باعث آزار و شکنجه حیوانات نشوند. در همین راستا در سال 2017 برند گوچی با مدیریت هنری الکساندر میکله اعلام کرد که از به بعد به هیچ عنوان از پوست و خز و پر حیوانات در محصولاتش استفاده نخواهد کرد. حامیان حیوانات این رفتار گوچی را انقلاب بزرگی میدانند که باعث شروع حرکتی جدی از سوی دیگر برندها شد. بعد از گوچی در سال 2018، برندهای معروف صنعت مد همچون تام فورد و مایکل کورس و ورساچه اعلام کردند دیگر در طراحی‌هایشان از فرآورده‌های حیوانی استفاده نخواهند کرد. و خز مصنوعی را جایگرین خز طبیعی خواهند کرد. خز مصنوعی کاملا از گیاهان بوجود می‌آید. البته همچنان بعضی از برندها از این کمپین حمایت نکرده‌اند. زیرا کشور چین که بازار هدف بسیاری از برندهاست همچنان علاقه‌مند به لباسهای مزین به خز طبیعی است که سود فراوانی نیز به همراه دارد.

لوازم آرایش کرولتی فری و وگان

در کنار مبحث وگان و دنیای پوشاک، در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی نیز انسانها، حیوانات را بی‌نصیب نگذاشته‌اند و باعث آزار و اذیت آنها می‌شوند. در تولید محصولات بهداشتی دو مبحث وجود دارد. اولی مواد اولیه برای محصولات است و دومی تست محصولات تولید شده. در محصولات وگان مواد اولیه کاملا گیاهی بوده و اصلا از فرآورده‌های حیوانی در تولید آن استفاده نشده است. ولی در محصولات کرولتی فری غیر از مواد اولیه گیاهی، محصولات بر روی حیوانات تست نمیشوند. به همین دلیل مخصولات آرایشی بهداشتی کرولتی فری بسیار مورد طرفدار دوستداران حیوانات است. تست‌های حیوانی به دلیل ایجاد حساسیت، آلرژی و یا بیماریهای طولانی مدت و دردناکی که برای حیوانات بوجود می‌آورد بسیار مورد سرزنش واقع شده است. ولی متاسفانه بحث کشور چین اینجا هم صادق است. این کشور با جمعیت میلیاردیش بزرگترین بازار هدف برای هر کسب و کاری است و این کشور به محصولاتی که تست حیوانی نشده باشند مجوز ورود به کشور را نمی‌دهد. این موضوع کمپانی‌های لوازم آرایشی بهداشتی را نسبت به تغبیر ساختار خود سرد می‌کند.
از جمله برندهای معروف کرولتی فری میتوان هدی بیوتی، آناستازیا بورلی هیلز و شارلوت تیلبری، فنتی و تارت اشاره کرد.

به امید روزی که انسان‌ها به حقوق حیوانات و محیط زیست احترام بگذارند. و به بهانه سودجویی باعث آزار و اذیت حیوانات نشوند. فقط خودمان هستیم که با تفکری جدید میتوانیم باعث تخریب کمتر محیط زیستمان شویم.

در صورتیکه شما هم از خز مصنوعی استفاده میکنید، میتونید از خشکشویی واش ماش برای سفارش شستشو این البسه استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید