چه لباس‌هایی را بیش‌ازحد می‌شوییم؟

لباس شسته

همه‌ی ما معمولاً زمان زیادی را صرف شستشوی لباس‌ها، شستن ظروف کثیف و نظافت بخش‌های مختلف خانه می‌کنیم و همه‌ی ما غالباً در جست‌وجوی راه‌کارهایی برای کم کردن این زمان هستیم. افراد معمولاً ترجیح می‌دهند که زمان صرف شده برای شستشو نظافت را صرف کارهای موردعلاقه‌شان کنند و یا به استراحت و تفریح بپردازند. درعین‌حال هیچ‌کس نمی‌تواند از خانه‌ای تمیز و لباس‌هایی خوشبو پاکیزه صرف‌نظر کند و هیچ‌وقتی را به این کارها اختصاص ندهد. با ما همراه باشید تا وقت‌گیرترین شستشوها را باهم مرور کرده و به نتایجی مفید و کاربردی دست پیدا کنیم.

لباسشویی

شستشوی لباس‌ها

اگر شما هم جزء کسانی هستید که بیشتر وقت خود را در لاندری می‌گذرانید و مدام در حال  کار با ماشین لباسشویی و خشک‌کردن و اتو زدن لباس‌ها هستید، حتماً بیش‌ازحد نرمال لباس می‌شویید. بنابراین قبل از این‌که خواندن را ادامه دهید، کمی با خود فکر کنید که شما و اطرافیانتان به چه‌کاری مشغول هستید و لباس‌های خود را بیشتر در کجاها می‌پوشید؟ درجه‌ی کثیفی لباس‌هایتان معمولاً چه قدر است و آیا تاکنون شده که لباسی را بعد از پرو کردن و چند دقیقه پوشیدن نیز، راهی سبد لباس‌های کثیف کنید؟

شستن لباس

لباس‌زیر و جوراب

لباس‌زیر و جوراب جزءِ لباس‌هایی هستند که بعد از هر بار پوشیده شدن باید شستشو شوند. این لباس‌ها به‌طور مستقیم با بخش‌های حساس بدن در ارتباط هستند و عدم شستشو و نظافت این لباس‌ها باعث می‌شود که فرد موردنظر دچار انواع بیماری‌های عفونی، باکتریایی و یا قارچی شود.

جوراب

لباس کار

دفعات شستشوی لباس کار کاملاً وابسته به نوع کار شما است. اگر کارتان در محیطی کثیف و روغنی انجام می‌شود و یا لباس‌هایتان مدام در معرض گردوخاک و آلودگی است، بهتر است لباس‌هایتان را بعد از هر بار شستشو بشویید، اما اگر محل کارتان محیطی اداری و نرمال است و لباس‌هایتان بعد از هر بار استفاده کثیف نمی‌شوند توصیه می‌کنیم، بعد از هر بار پوشیدن آن‌ها را در معرض هوای آزاد آویزان کنید تا خوب هوا بخورند و مجدداً آن‌ها را بپوشید.

تنظیم لباسشویی

همواره در نظر داشته باشید که شستشوی لباس از عمر آن کم می‌کند و علاوه بر آن مقدار زیادی آب و انرژی الکتریکی را هدر می‌دهد.

پیراهن مردانه

تی‌شرت‌ها و بلوزها

تی‌شرت‌ها و بلوزها به‌طور مستقیم با بدن ما در تماس هستند و خیلی زود با عرق بدن تماس پیدا می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که هر بلوز یا تی‌شرتی را بعد از استفاده راهی سبد لباس‌های کثیف کنیم تا شستشو شود و هر بلوز را فقط یک‌بار بپوشیم.

تیشرت

برای جلوگیری از این کار تی‌شرت‌ها و بلوزهای خود را بعد از هر بار استفاده روی زمین یا تخت یا صندلی اتاقتان پرتاب نکنید، چراکه غالباً چنین لباس‌هایی در حین جمع‌وجور کردن اتاق به لاندری منتقل می‌شوند و حتی اگر تمیز باشند مجدداً شسته می‌شوند. توصیه می‌کنیم آن‌ها را آویزان کنید تا هوا بخورند و در صورت امکان مجدداً آن‌ها را بپوشید تا هرچه کم‌تر شسته شوند و طول عمر بیشتری داشته باشند.

شستن تیشرت

شلوارها

شلوارها معمولاً در شرایط عادی زیاد کثیف نمی‌شوند و با نواحی عرق کرده‌ی بدن تماس ندارند. بنابراین از شستن بیش‌ازحد شلوارها خودداری کنید و آن‌ها را بعد از چند بار استفاده بشویید.

شلوار

کیف و لباس ورزشی

لباس‌های ورزشی معمولاً خیلی زود خیس عرق می‌شوند و بعضاً در تماس با توپ و ابزارهای ورزشی و غیره دچار کثیفی و آلودگی می‌گردند. بنابراین لازم است که بعد از هر بار استفاده شستشو شوند تا مجدداً آماده‌ی استفاده شوند. اما در مورد ساک‌های ورزشی  یا زیراندازها این‌طور نیست و لازم نیست که آن‌ها را هر بار شست. پیشنهاد می‌کنیم که ماهی یک‌بار آن‌ها را در ماشین لباسشویی بشورید و در این مورد حساسیت زیادی به خرج ندهید.

لباس ورزشی

کت‌وشلوارها و لباس‌های رسمی

کت‌وشلوارها جزء آن دسته از لباس‌هایی هستند که به‌طور مستقیم باپوست بدن در تماس نیستند و بین آن‌ها و بدن ما یک واسطه وجود دارد. به همین دلیل شستشوی آن‌ها معمولاً در بازه‌های زمانی طولانی‌تری انجام می‌شود و نیازی به شستشوی مداوم آن‌ها نیست. اگر کت‌وشلوارهای خود را بیش‌ازحد بشویید، هم موجب کم شدن دوام و ماندگاری آن‌ها می‌شوید و هم هزینه و انرژی خود را تلف می‌کنید.

کت و شلوار

لباس‌های زمستانی و پوشش‌های بیرونی

فصل زمستان فصل لایه‌لایه پوشیدن لباس‌ها از روی‌هم است. بنابراین اصلاً نیازی نیست که لایه‌های بیرونی را بعد از هر بار استفاده بشویید و وقت خود را بیهوده تلف کنید. این لباس‌ها خیلی دیرتر کثیف می‌شوند و بعد از هر بار شستشو به‌راحتی چندین بار استفاده می‌شوند. بنابراین حساسیت بیجا را کنار گذاشته و تا جایی که می‌توانید چرخه‌ی شستشوی چنین لباس‌هایی را به تأخیر بیندازید.

کاپشن

کم کردن تعداد دفعات شستشوی لباس‌ها باعث می‌شود که وقت کم‌تری را صرف اتو زدن لباس‌های شسته شده، دسته‌بندی آن‌ها و مرتب کردنشان کنید و بدین ترتیب زمان بیشتری برای استراحت داشته باشید و درعین‌حال صرفه‌جویی بسیاری در مصرف آب و برق و مواد شوینده کنید. تمام موارد بالا را به فرزندان خود و کسانی که باهم در یک خانه زندگی می کنید نیز آموزش دهید و به آن ها بیاموزید که تمیز کردن اتاقشان به معنی منتقل کردن تمام لباس های روی زمین به داخل لباسشویی نیست. به آن ها یاد دهید که لباس های خود را در معرض هوا قرار دهند و تا حد امکان از شستشوی بیهوده ی لباس های خود خودداری کنند تا به نتایج بهتری دست پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید